ORIGINAL_ARTICLE
مکانیت مثالین نورهای رنگی در معماری مقدس ایران
از کهن ترین زمان ها تا دوران اسلامی ایران، حکمای کهن و عارفان بزرگ ایرانی همچون شیخ اشراق، علاءالدوله سمنانی، نجم رازی و نجم کبری، و غیره در گزارش طی طریق های عرفانی خود، مقامات رمزی برای مراتب سیر و سلوک قائلند و به گفته آنها در مرتبه هر کدام از این مقامات، انواری به رنگ های گوناگون بر سالک افاضه می شود که نشانگر حالات و مراتب سلوک اوست. مقاله حاضر به دنبال آن است که با اساس قرار دادن آرا و نظرات این عرفا و مطابقت آ نها با اصول ها و معیارهای معماری اسلامی ایران در دوره صفوی به کاوش در این زمینه بپردازد که آیا مکان های مختلف معماری ایران نیز می توانند از حقیقتی مقامی برخوردار باشند؟ به تعبیر دیگر، آیا با توجه به مقام قطب هر مکان، که محوریت در مکان با اوست، نورحقیقی در مرتبه ای در ساحت معماری تجلی می یابد، و مکان مقدس از ساحت یک بنای مادی فراتر رفته و دارای مقامی رمزی از نورهای رنگی یا در واقع مکانیتی مثالین می شود؟ در پاسخ به این سوال، پژوهش حاضر با اتخاذ چشم اندازی سنت گرا و با اتکا به رویکرد تفسیری هرمنوتیکی و روش شناسی تفسیری تاریخی، آراء عارفان نام برده را درباره رنگ در حرم امام رضا (ع)، مسجد شیخ لطف الله وکاخ باغ چهل ستون مورد بررسی قرار می دهد.
https://www.armanshahrjournal.com/article_39215_a78cd40cf93cf14d696bcc93b62ae597.pdf
2014-06-01
1
9
رمز
معماری
مقام
مکانیت مثالین
نورهای رنگی
قدسیه
اکبری باصری
ghodsiehakbari@yahoo.com
1
کارشناس ارشد معماری، دانشکده معماری و شهرسازی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران.
LEAD_AUTHOR
مریم
محمد قلی پور
2
کارشناس ارشد معماری، دانشکده معماری و شهرسازی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران.
AUTHOR
-- Akbari Baseri, Gh. (2013). The Sacred Secrets of Color in the Shrine of Imam Ali ibn-e-Musa al-Rida. Facultyadvisors:
1
H. Nadimi, M. Ghaiyoomi Bidhendi , S. Myrryahy . Beheshti. University of Tehran, Faculty of Architecture.
2
-- Awani, G. R. (1382). Ontological and Epistemological Origins of the World’s Iconic Look, Khiyal, No. 5, pp. 42-
3
-- Ahmad bin Omar Sheikh Kubra (6th century). Favayeh-ol-Gamal and Favateh-ol-jalal, translated by Muhammad
4
Baqir al- Saeedi Khorasani, Tehran: Marvi.
5
-- Berry, T. (2006). Secret and Erected and Rituals, Khiyal, No. 13, pp. 36 -69.
6
-- Biyabanaki, Mohammad Ahmad, Ala-al-Dola Semnani. (6th century). Nooria paper, Documentation Center of
7
Tehran University: Manuscript No. 3258.
8
-- Saidi , Ghol Baba. (2005). The Mystic Glossary of Terms of Ibn-e- Arabi, Tehran: Shafie.
9
-- Samadi Amelie, D. (2011). Perfect Man in Nahj-ol-balagheh: from the perspective Hassan Hassanzadeh Amoli,
10
Tehran Vol. 2, Rouh and Ryhan.
11
-- Shahbazi Sheeran, H. (2011). Important Examples of Religious Monuments and Architectural and Decorative
12
Contours of Islamic Civilization in Iran During Safavids, Ardabil: mohaghegh Ardebili University.
13
-- Ghazali , Abu hamd mohamd, (2011). Meshkat-ol-Anwar, translated by Seyyed Nasr tabatabayy. Molly, Tehran.
14
-- Ghaiyoomi Bidhendi, M. (2012). Speech in the Fundamentals and History of Art and Architecture. Vol. 1, Tehran:
15
Scientific and Cultural Publications.
16
-- Qummi, A. (2010). Mafatih-Aljenan. Tehran: Fahmideh.
17
-- Mohamdqoly, M. (2008). Therapy of Secret Status of Color in the Iranian Sacred Architecture Developed in
18
the Framework of Color Therapy in Architecture, Supervisor: Hadi Nadimi. Tehran: Shahid Beheshti University,
19
School of Architecture and Urbanism.
20
-- Corbin, H. (2009). Illuminated Man of Iranian Sufism. F. Jvahrynya translation. V: 2. Shiraz: publication Amuzgare-
21
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی نقش نور روز در ایجاد فضای معنوی در مساجد معاصر
تجلی رمزگونه نور طبیعی در فضاهای عبادی مساجد قدیمی، دگرگونی شگرفی در مکان ایجاد کرده و موجب افزایش کیفیت معنوی این فضاها شده است. در مساجد معاصر، استفاده از نور طبیعی صرفاً به استفاده کمّی از آن تنزل یافته و از به کارگیری جنبه های کیفی آن غفلت شده است. این امر موجب از بین رفتن آثار رو حبخش نور در فضای عبادی و نیاز به استفاده هر چه بیش تر از انرژی های الکتریکی شده است. به منظور کشف رابطه بین مشخصات معماری فضای عبادی و کیفیت روحانی آن، مقاله حاضر با بررسی نظریه های معتبر دانشمندان در دو عرصه متفاوت فیزیک نور و روانشناسی نور، به مطالعه فضای گنبدخانه مسجد قبا واقع در شهر تهران م یپردازد. ویژگی طراحی روشنایی گنبدخانه مسجد قبا نمونه مناسبی برای تحلیل رابطه معماری فضا و فرم بازشو با حضور کیفی نور به شمار م یرود. اهداف کاربردی این تحقیق ارائه راهکارهای کنترل نور طبیعی برای طراحی فضاهای عبادی و معرفی روش تحلیل کیفیت معنوی فضا از نظر روشنایی است. برای بررسی چگونگی حضور کمّی و کیفی نور در گنبدخانه این مسجد از دستگاه های سنجش کمی نور در برداشت میدانی استفاده شده است. جهت دست یابی به الگوی توزیع نور و میزان روشنایی فضا در کل سال، داده ها پس از استخراج، از طریق نرم افزار ریدینس مورد بررسی قرار گرفت. چگونگی تأثیر فرم بازشوها و سایه بان بالای بازشو در کنترل حضور کیفی نور از اهم نتایج تحقیق حاضر می باشد. تفاوت این تحقیق با تحقیقات گذشته ایجاد رابطه بین رویکرد کمّی (داده های میدانی) و کیفی (نور معنوی و شاعرانه) است.
https://www.armanshahrjournal.com/article_39216_5832346b2163856877fe2092e3de4e84.pdf
2014-06-01
11
23
کمیت و کیفیت نور روز
فضای معنوی
مسجد قبا
نرم افزار ریدینس
مرضیه
هومانی راد
m.hoomani@gmail.com
1
کارشناس ارشد معماری، دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان، اصفهان، ایران و مدرس دانشگاه و پژوهشگرِ پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات.
LEAD_AUTHOR
منصوره
طاهباز
m58tahbaz@yahoo.com
2
دانشیار معماری دانشکده معماری دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران.
AUTHOR
-- Ardalan, N., Bakhtiyar, L. (2001). Sence Of Unity. Translator Hamid Shahrokh.Esfahan: Khak Publication.
1
-- Ahmadian tazeh-mahaleh, K. (2011). Lighting Design and Education software DIALUX. Tehran: Tarah publication.
2
-- Afshar Naderi, K. (2005). Artificial Lighting. Memar magazine, Vol. , No. 30
3
-- Evans, H. (2000). Daylight in Architecture. Translators: Shahram Poordeyhim and Hoori Adl Tabatabae: Tehran:-
4
nokhostin publication.
5
-- Biner, P.M., Butler, D.L., Fischer, A.R., Westergren, A.j. (1989) An Arousal Optimization Model of Lighting Level
6
Preferences: An Interaction of Social Situation and Task Demands. Environment and Behavior 20(1): 3-16
7
-- Burkhart, T. (1985). Islamic Art, Language and Expression.Translator: Masoud Rajab Nia. Tehran: Soroush Publication.
8
-- Burkhart, T. (2007). Islamic Art Bascics. Translator: Amir Nasri. Tehran: Haghighat Publication.
9
-- DNM Architect, The Green Virtual Building Slide Show, http://www.dnm-architect.com/BIMBOP/Assets/Webshow/
10
BimBop.html, 2008.
11
-- Frums-Ecotect, (2010), http://squl.com/frorums.
12
-- Haji Ebrahim Zargar, A. (1998). Location Terms and Mosques Designing. Research plan: Tehran: Shahid beheshti
13
University, Architecture College.
14
-- Haji Ebrahim Zargar, A. (2007). Mosques Architecture Guide.Tehran: Did Publication.
15
-- Hajighasemi, K. et al. (1996). Ghanjnameh Mosques of Esfahan.Two volume. Tehran: Shahid beheshti University.
16
-- Heydari, Sh. (2009). Architecture and Lighting. Tehran: Tehran University Publication.
17
-- Hoomanirad, M. (2011). Interview With Reza Nabavi.
18
-- Hopkinson, R.G. (1972). The Lighting of Building. Faber and Faber Ltd., London
19
-- Hopkinson, R. G. (1963). Architectural Physics, Lighting. London. Her Majesty’s Stationary Office.
20
-- Houser, K.W., Tiller, D.K. (2003). Measuring the Subjective Response to Interior Lighting: Paired Comparison
21
and Semantic Differential Scaling. Lighting Research and Technology 35(3):183-198.
22
-- Quoted from: Razavi, N.(2007). Lighting Emotional Evaluation, Analysis of Light Emotion Works and the Position
23
in the Architecture. Thesis of PHD. Professor Dr. Mahmood Razjoyan.Tehran: Shahid beheshti University.
24
-- Inversen, M.R., Erikoolsen. (2006). Over View of Simulation, International Building Performance Simulation Association,
25
-- Knez, I. (1998). Effects of Indoor Lighting on Mood and Cognition, journal of Environmental Psychology 15:
26
-- Tahbaz, M. (2012). Lighting Quality Assessment for Three-door Room and Five-door in Kashan Old Housing-
27
Ameriha House, Colleagues: Shahrbanoo Jaliliyan and Fatemeh Mosavi, Research adjutancy: Tehran: Shahid
28
beheshti University, Architecture College.
29
-- Tahbaz, M., Jalilian, Sh. (2008). Principles of Architectural Design in Harmony with the Climate in Iran with
30
Approach to the Architecture of the Mosque, Tehran: Shahid beheshti University.
31
-- Grutter, J. (1996). Aesthetic in Architecture. Translators: Jahanshah Pakzad and Abdorreza Homayoun. Tehran:
32
Shahid beheshti University Publication.
33
-- Mahvash Mohammadi, M. (2006). Light Qualitative Presence in Architecture: Rivival Of Body, Space Processing
34
With Emphasis on the Iran Mosques, Thesis of PHD. Professor Dr. Alireza Einifar and Professor Dr. Mahdi Hojat.
35
Honarhaye Ziba college. Tehran University.
36
-- Nadimi, H. (2007). Kelk Friend, Ten Papers about Art and Architecture, Windows 3, Razavi Publication.
37
-- Najmabadi, M.H.(2002). Shiekh Lotfollah Mosque and Its Features, Tehran: Farzan Publication.
38
-- Navaei, K., Hajighasemi, K. (2011). Adobe and Imagination, Description Islamic Architecture of Iran.Tehran.
39
Soroush Publication with Shahid beheshti University.
40
-- Olgy. V., Egan, M.D. (2010). Architecture Lighting, Translator: mohammad tolou khorasanian.Tehran: Tarah Publication.
41
-- Pope, A.A. (1986). Architecture of Iran, Translator: Gholam hosien Sadri Afshar.Oroumieh:Anzali Publication.
42
-- Radiance WWW Server, http://radsite.lbl.gov/radiance, 2008
43
-- The SLL Code for lighting. (2012). London: The Society of Light and Lighting. CIBSE.
44
-- Zomarshiedi, H.(1996). The Mosque in Architecture of Iran.Tehran: Keyhan Publication.
45
ORIGINAL_ARTICLE
رویکرد طراحی الگوریتمیک و راهکارهای معماری بومی ایران در بهره گیری و کنترل نور روز: چگونگی بهره گیری از راهکارهای معماری گذشته در راستای طراحی نماهای شفافِ معاصر
مقاله حاضر با هدف ارتقاء توامانِ عملکرد اقلیمی آرایه ای پوسته های خارجی ساختمان، به معرفی یک روشِ ترکیبی در سازماندهی عناصر تشکیل دهنده نما می پردازد. روش مذکور، معاصرسازی تکنیک های معماری بومی ایران در بهره گیری و کنترل نور روز، از طریقِ رویکرد طراحی الگوریتمیک و در یک فرآیند تکاملی را پیشنهاد می نماید، روشی که به ضرورتِ وحدت هنر و فنآوری در طراحی معماری پایدار اشاره دارد. الگوهای هندسی ایرانی اسلامی، ساختار کالبدی و آرایه ای عناصر بومی تأمین کننده نور روز را شکل می دهند، این الگوها می توانند مجدداً مطابق با روح حاکم بر معماری معاصر بازآفرینی شوند، تا علاوه بر پاسخگویی به دغدغه های زیست محیطی، در برگیرنده کیفیات بصری ویژه ای نیز باشند. به بیان دیگر رویکردهای نوین در طراحی معاصر از جمله رویکردهای پارامتریک این امکان را فراهم می آورند که ساختار هندسی و فرم معمولِ عناصر اقلیمی آرایه ای معماری بومیِ ایران از قالب سنتی خود خارج شده و دوباره بر مبنای ادغام توامانِ گرایشاتِ زیبایی شناسانه و ملزوماتِ عملکردی، سازماندهی شوند. بدین ترتیب معماری عملکرد محوری پدیدمی آید که علاوه بر کارایی بالا در تأمین اهدافِ عملکردی خود متناسب با دغدغه های فرمال و آرایه ای معماری معاصر شکل گرفته است. در مقاله حاضر عملکرد اقلیمی آرایه ای عناصر بومی در بهر هگیری و کنترل نور روز مد نظر قرار داشته است به این منظور ارسی به عنوان یک نمونه از این عناصر مورد بررسی قرار گرفت. ارسی ها متشکل از یک مشبک چوبی با ساختار هندسی ایرانی اسلامی هستند که قطعاتی از شیشه های رنگی در میان شبکه های هندسی آن جانمایی می شده اند، پارامترهای تشکیل دهنده این عنصر اقلیمی آرایه ای مجدداً از طریق رویکردِ طراحی الگوریتمیک بازآفرینی شده و ویژگی های آرایه ای و عملکردی آن مطابق با اهداف پژوهش معاصرسازی شد.
https://www.armanshahrjournal.com/article_39217_8e1490e50c9dc89d190dc7b1ea6a12a8.pdf
2014-06-01
25
35
رویکردِ طراحی الگوریتمیک
معماری بومی
نور روز
هندسه ایرانی اسلامی
معاصرسازی
طراحی پارامتریک
احمد
اخلاصی
1
استادیار دانشکده معماری و شهرسازی، دانشگاه علم و صنعت ایران، تهران، ایران.
AUTHOR
مجید
مفیدی شمیرانی
2
استادیار دانشکده معماری و شهرسازی، دانشگاه علم و صنعت ایران، تهران، ایران.
AUTHOR
نظام الدین
عنبری روزبهانی
nezam.roozbahani@gmail.com
3
پژوهشگر دوره دکتری معماری، دانشکده معماری و شهرسازی، دانشگاه علم و صنعت ایران، تهران، ایران.
LEAD_AUTHOR
-- Ahani, F. (2011). Natural Light in Traditional Architecture of Iran: Lessons to remember, International conference
1
on Light in Engineering, Architecture and the Environment, WIT press, Southhampton, UK.
2
-- Ahmed, S., Chase, S. (2004). Design Generation of the Central Asian Caravanserai, 1st ASCAAD conf. audi
3
-- Araya, S. (2011). Performative Architecture, PhD. Thesis, MIT university, USA.
4
-- Broug. E. (2013). Escher Meets Islamic Art, Amesterdam Art station.
5
-- Caldas, L. (2001). An Evolution-Based Generative System: Using Adaptation to Shape Architectural Form, Ph.D.
6
thesis, chapter No.1, MIT.
7
-- Cenani, S., Cagdas, G. (2007). A Shape Grammar Study: Form Generation with Geometric Islamic Patterns.
8
-- Chutart, A. (2001). Experinece of Light: The Use of an Inverse Method and a Genetic Algorithm in Daylighting
9
Design, Ph.D. thesis, MIT university, USA..
10
-- Cohan, J. (2013). Adaptive Architectural Skins and Dynamic Environmental Conditions.
11
-- Gagne, J. (2011). An Interactive Performance-Based Expert System for Daylighting in Architectural Design, Ph.D.
12
thesis, 25-31, MIT.
13
-- Golabchi, et. al (2010). Digital Architecture, UT publication, Tehran, Iran.
14
-- Haghshenas, M., Ghiabklou, Z. (2008). Investigation of Tinted Glazing’s Effect in Transmission of Daylight and
15
Energy in the Visible Spectrum, Olum va fanavari Rang, vol. 2, (213-220).
16
-- Hensel, M., Menges, A. (2006). MORPHO-ECOLOGIES, AA publication, London.
17
-- Kim, J. (2012). Adaptive Façade Design for Daylighting Performance in an Office Building: An Investigation of
18
the Opening Design Strategy from Cellular Automata, ISLBC conference. Nottingham, UK. (1-22).
19
-- Lovell, J. (2010). http://www.papress.com/html/book.details.page.tpl?isbn=9781568988184
20
-- Mofidi, M., Ghazi-Jahani, M. (2012). Vernacular Daylighting for Hot-Arid Climates: A Response to Climate
21
Change, International Journal of climate change, Vol. 3.
22
-- Mofid, M., Ekhlassi, A., AnbariRuzbahani, N. (2013). Algorithmic Design Approach(ADA) and Iranian Daylighting
23
Techniques; A Methodology for Contemporary Transparent Environmentally-Responsive Facade Design,
24
ICAMA2013 Conf., Ryerson university, Toronto, Canada.
25
-- Musavi, F. (2006). Function of Ornaments, Harvard press.
26
-- Moussavi, F. (2011). On the Need for Parametric Thinking (http://www.architectural-review.com/issues/october-
27
2011/parametric-software-is-no-substitute-for-parametric-thinking/8620000.article).
28
-- Omidfar, A. (2011). A Methodology for Designing High Performance Shading Screen, Submitted for publication
29
to Building Simulation conference, 2011 in Sydney (November 2011).
30
-- Patterson, M., Matusova, J. (2013). High-Performance Facades, Conference in New York.
31
-- Salingaros, N. (2006). A Theory of Architecture, Saeed zarinmehr & zoheir motaki, Architecute and Urbanism
32
Research Center, Tehran, Iran.
33
-- Salingaros, N. (2010). Algorithmic Sustainable Design, Chapter No. 1, Umbau-Verlage.
34
-- Tahbaz, M., Moosavi, F. (2009). Daylighting Methods in Iranian Traditional Architecture (GREEN LIGHTING),
35
RENEWABLES IN A CHANGING CLIMATE From Nano to Urban Scale, CISBAT international conference,
36
EPFL, Lausanne, Switzerland, (273-279).
37
-- Terzidis, K. (2006). Algorithmic Architecture, Architectural Press & Elsevier, Oxford, USA.
38
-- Turrin, M. (2011). Performative Skins for Passive Climatic Comfort; A Parametric Design Process, Automation
39
in construction. Elsevier, (6-12).
40
-- Turrin, M. (2011). Design Exploration of Performance Driven Geometry in Architetural Design Using Parametric
41
Modeling and Genetic Algorithms, Advanced Engineering Informatics.
42
-- Zhao, L., Shen, J., et. al (2012). Impact of Window Shading Devices on Energy Performance of Prototypical
43
Buildings, IBPSA.
44
ORIGINAL_ARTICLE
تأثیر فناوری های نوین نورپردازی در درک آثار معماری معاصر ایران (با تکیه بر روش افتراق معنایی)
فناوری های نوین نورپردازی و بخصوص نورپردازی در شب، چهره جدیدی به شهرهای امروزین ما داده اند به گونه ای که در شب هنگام، می توان چهره جدیدی از شهر را مشاهده نمود؛ تا جایی که امروزه ضرورت و اهمیت مطالعه تأثیر فناوری های نوین نورپردازی در درک آثار معماری معاصر ایران بیش از هر زمان دیگر احساس می شود. در این پژوهش به بررسی نحوه انتقال مفاهیم معماری توسط نور در درک آثار معماری معاصر ایران م یپردازیم. طرح مسئله ضرورت تناسب نورپردازی داخلی با نیازهای موجود در موزه از دیدگاه جامعه آماری می باشد، هزینه های زیاد طراحی و اجرای این گونه بناها از یک سو و اهمیت موزه به لحاظ نقش خاص آن در زمینه فرهنگی نسبت به جامعه و استقبال مردم از این بناها، زمینه ساز بررسی عوامل متعددی از جمله نورپردازی داخلی شده است. جهت شناسایی عوامل مؤثر بر نحوه انتقال معانی به بررسی نورپردازی شش نمونه از موزه های شهر تهران پرداخته شده است. جامعه آماری در این پژوهش متشکل از شهروندان تهرانی و افراد توریست حاضر در موزه های انتخاب شده است. برای بررسی دیدگاه ها و نظرات جامعه آماری، به دلیل اینکهدانش آکادمیک در زمینه معماری را دارا نمی باشند. استفاده از ابزار با زبان مشترک بین گروه پژوهشگر و پاسخ دهندگان در صدر الزامات پژوهش قرار گرفته و برای رفع نیاز از آزمون افتراق معنایی در این پژهش استفاده شده است. در انتها نتایج به دست آمده حاکی از تأثیر مثبت و بالای نورپردازی در کیفیت فضای داخلی موزه ها می باشد. دستاوردهای پژوهشنشان دهنده آن است که به کارگیری شیوه های روزآمد و فناوری های نوین نورپردازی، نقش قابل توجهی در هدایت درک مخاطب از آثار معماری معاصر ایران دارد.
https://www.armanshahrjournal.com/article_39218_5080cb5d518d5a813adc6e6fe1fc3765.pdf
2014-06-01
37
43
معماری شبانه
فناوری های نوین نورپردازی
موزه
نور
معماری معاصر ایران
محمدجواد
مهدوی نژاد
mahdavinejad@modares.ac.ir
1
استادیار گروه معماری، دانشکده هنر و معماری، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران.
LEAD_AUTHOR
موحد
صیامی نمین
2
دانشجوی کارشناسی ارشد، دانشکده هنر و معماری، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران.
AUTHOR
وحیدرضا
ابوالصدق
3
دانشجوی کارشناسی ارشد، دانشکده هنر و معماری، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران.
AUTHOR
-- Bechtel, R. B. (1987). Methods in Environmental and Behavioral Research, New York: Van Nostrand Reinhold
1
-- Kelly, G. (1963). A Theory of Personality, New York: w. w. Norton.
2
-- Khanizad, Sh. (2012). Design Museum in the World (the Fundamentals of Architecture and Interior Design), Tehran;
3
Century Art and Architecture.
4
-- Mahdavinejad, M., Javanrudi, K., (2012). Comparative Evaluation of Airflow in Two Kinds of Yazdi and Kermani
5
Wind-Towers, HONAR-HA-YE-ZIBA, winter 2012, No. 48, 69-80.
6
-- Mahdavinejad, M., Mashayekhy, M., (2011). The Principles of Architectural Design of Mosques with Particular
7
Reference to Socio-Cultural Activities, International Journal of Armanshahr, 3 (5), 65-78.
8
-- Mahdavinejad, M., Nagahani, N., (2011). Expression of Motion Concept in Contemporary Architecture of Iran,
9
Journal of Studies in Iranian-Islamic City, 1 (3), 21-34.
10
-- Mahdavinejad, M., (2004). Wisdom of Islamic Architecture: Recognition of Iranian Islamic Architecture Principles,
11
HONAR-HA-YE-ZIBA, No. 19, 57-66.
12
-- Mahdavinejad, M., (2005). Education of Architectural Criticism, HONAR-HA-YE-ZIBA, No. 23, 69-76.
13
-- Mahdavinejad, M., Bemanian, M., Amini, M., (2013). Presentation of the Models and Methods of Transformation
14
of Tehran to Educating City; With the Emphasis on International Basement and Pragmatism Program, Urban
15
Management, No. 31, 83-106.
16
-- Mahdavinejad, M., Bemanian, M. and Khaksar, N., (2011). Architecture and Identity- Explanation of the Meaning
17
of Identity in Pre-Modern, Modern and Post- Modern Eras, Hoviateshahr, 4 (7), 113-122.
18
-- Mahdavinejad, M., Bemanian, M. and Molaee, M., (2012a). Architecture in Context: Inspiration of Conceptualism
19
in Design, Naqshejahan, 1 (1), 21-34.
20
-- Mahdavinejad, M., Hamzenejad, M. and Kamyab, M., (2012b). Principles and Fundamentals of Design and
21
Building of Mosalas in Contemporary Iranian Architecture, Journal of Studies on Iranian-Islamic City, Fall 2012,
22
3 (9), pp. 37-47.
23
-- Rezazadeh, R (2004). Investigation of the Role of Architecture in the Association and Transport Concepts, Fine
24
Art Magazine. 18, 37-48.
25
-- schette, S. T. (2004). Consepts, Methods and Tools in Kansei Engineering. issues in ergon , 1-22.
26
-- Tai-Fen Hung, C.-K. N. (2009). Application of Semantic Differential Technique to Evaluate Kansei Image in Architecture
27
Design. IASDR, (pp. 3155-3163). South Korea, 495.
28
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی جایگاه روانشناسی محیط نور و رنگ در طراحی فضاهای درمانی با محوریت کودک؛ نمونه موردی: بیمارستان کودکان مفید
امروزه با در نظر داشتن میزان تأثیر مفاهیم روانشناسی محیطی در کیفیت محیط، ضرورت توجه به این مقوله در طراحی فضاهای درمانی در جهت دستیابی به یک فضای مطلوب برای بیماران را مهم می شمارد. روانشناسی محیط یکی از رشته های تخصصی نوپایی است که به تأثیر متقابل رفتار و عوامل و شرایط فیزیکی معماری و فضای محیط، بیش از دیگر جنبه ها مؤثر دارد. فضاهای درمانی نیز با توجه به اهمیتی که دارند باید بتوانند محیطی کاملاً آرام، با توجه به نیاز مراجعه کنندگان باشد. حال اگر مراجعه کنندگان کودکان باشند، اهمیت این موضوع دو چندان می شود. یکی از عوامل حیاتی جهت حفظ سلامت جسم و تعادل روان و ارتقاء کیفیت زندگی انسان نور و رنگ است. بیشتر پژوهش های انجام شده در ارتباط با فضاهای درمانی توجه خود را معطوف به مفاهیم کالبدی بیمارستان نموده اند و مفاهیم ذهنی زیبایی شناختی چندان مورد توجه قرار نگرفته اند. هدف از ارائه این مقاله بررسی اهمیت نور و رنگ در طراحی فضاهای درمانی و چگونگی تبدیل فضای مخوف بیمارستان به فضایی شاد و آرام، با توجه به نظر مخاطبان این فضاها )کودکان(، است. فرضیه تحقیق بر این باور است که به کارگیری صحیح نور و رنگ، می تواند در کاهش ترس، اضطراب و همچنین روند بهبودی کودکان بیمار و کاهش طول درمان آنان بسیار مؤثر باشد. باید گفت روش تحقیق در این مقاله توصیفی پیمایشی می باشد. نتایج به دست آمده از کودکان بستری در بیمارستان مفید که به صورت پرسش شفاهی و عملی از 100 کودک با گروه سنی 6-10 انجام شد، نشان داد که رنگ و نور نقش بسیار مهمی را در فضاهای مختص به کودکان ایفا می نماید که نادیده گرفتنشان در طراحی بیمارستان سبب کاهش کیفیت محیط و کیفیت درمان خواهد شد. همچنین در نظرسنجی صورت گرفته از کودکان، رنگ های آبی و قرمز برای تخت های بستری، رنگ های قرمز و نارنجی برای اتاق های بازی و رنگ های آبی و سبز برای اتاق های بستری مورد توجه و علاقه کودکان بود.
https://www.armanshahrjournal.com/article_39219_4c17eb4d936b64ee1ed23bd49c6526b7.pdf
2014-06-01
45
53
روانشناسی محیط
کودک
مراکز درمانی
نور
رنگ
سحر
صدیق اکبری
sahar_s_akbari@yahoo.com
1
کارشناس ارشد معماری، دانشکده معماری، دانشگاه آزاد اسلامی واحد شبستر و مدرس دانشگاه آزاد اسلامی واحد دماوند.
LEAD_AUTHOR
رویا
نوری
2
دانشجوی کارشناسی مهندسی تکنولوژی معماری، دانشکده معماری، دانشگاه آزاد اسلامی واحد دماوند، دماوند، تهران.
AUTHOR
-- Amininan, F. (2013). Examining the Effect of Place in Architecture Designing of Children’s Playspace, The first
1
national conference of thought and new technologies in architecture.
2
-- Ebno shahidi, M. and the Associates (2012). Verifying Environmental Needs and 6-12 years Old Disabled, Based
3
on Experiences of Qualifying Child Care Spaces in Isfahan City : A Research Study in Rehabilitation Sciences,
4
February and March, No. 4, year 7 of publishing.
5
-- Ardalan, N., Bakhtiari, L. (2012). Sense of Unit, Nader, translated by Vandad Jalili, Elme memar royal pablication.
6
-- Planc, E. (1994). Hospital Children Treatment, translated by Nastaran Razmjoo, Mashhad, Astane qodse razavi
7
publication.
8
-- Hojjat, E., Ebneshahidi, M. (2012). Redefinition of Children Hospital Bed Space, Based on Evaluating of Childrens’
9
Needs, fine arts, architecture and urbanism review No. 48, winter.
10
-- Khanizad, Sh. (2011). Designing and Interior Hospital Designing, translated by Elnaz Rahimi and naghmeh
11
Nazarian. Honare memarie qarn publication.
12
-- Sate’I, E. (1994). Color Effect on Human Life; psycology and culture science magazine.
13
-- Sarmad nahri, A. (2013). Architecture Technologies, Noifert (based on regulations of Iran ).
14
-- Shamgholi, Gh., Yekita, H. (2011). Basic Concepts of Hospital Designing, Sorooshe danesh publication, Tehran.
15
-- Shad, P. (1992). The Child and Paintings, Jelveye honar magazine, No. 1, winter .
16
-- Sedighe, I. (1982) Future Hospitals , Scientific and research Jornal of medical management No. 2 .
17
-- Mahkameh publication. Alireza Mahdi, (2003), Standard Designing Guidance of Hospitals.
18
-- Aliakbarzadeh, M. (1992). Color Psycology, Oloom tarbiati publication, No. 1, 7 year of publishing (1992 October).
19
-- Karimi, V. (1998). The Art of Color Therapy of Form and Space and the Effect on Environmental Graphic on
20
Children Hospitals (2).
21
-- Karimi, V. (2008). The Art of Color Therapy of Form and Space and the Effect on Environmental Graphic on
22
Children Hospitals (1), Rah pooyeh publication, second edition, No. 1, winter.
23
-- Kateb, F. (2011). Interior Architecture and the Light, Rahe novin publication.
24
-- Carler, M., Bena, J. (1999). Principles and Basics of Lighting in Architecture.
25
-- Gilliett, M. (2010). Applied Interior Designing Guidance, translated by Ermia Zorriasatein, Alireza Sahragard,
26
Pashuten publication.
27
-- Grutter, York (2005). Architecture Aesthetic, translated by Jahanshah pakzad, Abdolreza homaun, Shahid Beheshti
28
university,Tehran.
29
-- Mosta’di, A. (2010). Therapeutic-Sanitary Spaces and Architectural Designing, Mehre Iman publication.
30
-- Madani, S. (1994). The Child and Paintings, Jelveye honar publication. Review No. 2, fall.
31
-- Nayebi, B. (Fereshteh) and Associates (2008). The Effect of Light on Life Quality and Human Moral Behavior,
32
moral Jornal in science and technology No. 314, Year 2 of publishing.
33
ORIGINAL_ARTICLE
منظر شبانه شهر (رویکردی در طرح راهبردی نورپردازی شهر مشهد)
طراحی شهری به عنوان دانشی که ارتقاء کیفی محیط شهری را بر اساس ادراک و رفتار شهروندان مد نظر دارد، بیان می دارد که شب و فضای شهری شبانه بخش مهمی از زندگی را تشکیل می دهند. از این رو می توان گفت، نورپردازی تعریف کننده هویت و سیمای شبانه شهر است و طراحی روشنایی شهری نه تنها موضوعی صرفاً تزئینی نیست، بلکه روشیجهت تأمین امنیت و آرامش بیشتر محیط می باشد. در مقاله حاضر سعی بر آن شد، تا با بیان ضرورت وجود نور به عنوان کیی از اصلی ترین عناصر منظر شهری، به بررسی نقش نورپردازی در ارتقاء کیفیت زندگی شبانه در کلان شهر مشهد پرداخته شود. به همین منظور برای نشان دادن تأثیر روشنایی بر عملکرد انسان در جامعه و زندگی شبانه، به بررسی اینمهم در ارتقاء کیفیت محیطی از جهات مختلف فیز کیی و روحی پرداخته شد و در نهایت با مراجعه به منابع مختلف، انجام مطالعات میدانی و کتابخانه ای و بهره مندی از مدل اورگون، سعی به تدوین دستورالعمل ها، ضوابط و تعریف پروژه های موضعی در شهر شد و با یک بررسی کلی پیرامون عوامل مؤثر بر ایجاد روشنایی مناسب شهری، پیشنهاداتی در زمینهساماندهی وضعیت نور در شهر مشهد مطرح شد. نتایج بررسی ها نشان داد تداوم حیات شهر در شب به واسطه دستاوردها و امکانات آن می تواند به عنوان برنامه راهبردی منظر شبانه شهر مشهد هدف های مهمی همچون توسعه حیات مدنی از طریق تبادلات اجتماعی و بهر هوری فضاهای شهری، عدالت اجتماعی از طریق همه شمول کردن فضاهای جمعی، توسعهاقتصادی با ایجاد فرصت های جدید سرمایه گذاری و گردشگری شهری، تقویت هویت فرهنگی مذهبی با تأکید بر نمادهای فرهنگی و در نتیجه ارتقاء وجهه و شأن شهر مشهد در مقیاس ملی و بین المللی را به ارمغان آورد.
https://www.armanshahrjournal.com/article_39220_65decf8870433287fec796b657ac22c0.pdf
2014-06-01
55
66
طراحی شهری
نورپردازی
کلان شهر مشهد
پروژ ههای موضعی
کیفیت زندگی شبانه
امیرمحمد
اخوان صراف
amir.m.akhavan.s@gmail.com
1
کارشناس ارشد معماری، معماری منظر، مدرس دانشگاه، شرکت مهندسان مشاور شهرتاش زنده رود.
LEAD_AUTHOR
امید
خسروی دانش
2
کارشناسی ارشد معماری، طراحی شهری، مدرس دانشگاه، شرکت مهندسان مشاور شهرتاش زنده رود.
AUTHOR
راحله
مظاهری
3
دانشجوی کارشناسی ارشد مهندسی منابع طبیعی، محیط زیست، آلودگی های محیط زیست، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات یزد، دانشکده کشاورزی، گروه محیط زیست، یزد، ایران.
AUTHOR
بهار
زمانی
4
کارشناس ارشد برنامه ریزی شهری، شرکت مهندسان مشاور شهرتاش زنده رود.
AUTHOR
-- Farnahad Engineering Consultant company (2009). Development project Metropolis of Mashhad.
1
-- Ahari, Z. (2006). Isfahan School of Urban Design; The syntax of structure Design, Ministry of Culture
2
and Islamic Guidance, Tehran.
3
-- Ames’s. (1993). A Guide to Community Visioning: Hands-on Information for Local Communities,
4
Portland Oregon: APA Oregon chapter.
5
-- Ames’s. (1997). Community Visioning: Planning for the Future in Oregon’s Local Government, in
6
APA san dingo conference proceedings, p. 97.
7
-- Bahreyni, H. (1995). Own Design Language, Congress of Iranian Architectural History, 26 Feb 1996,
8
Tehran, Iran.
9
-- Basiri, R., mahmeli Abyaneh, H. (2013). Night Space of Tehran Assessing Capacities and Necessities,
10
Journal Manzar, Vol. 4, Number 21, p. 36-39.
11
-- Ghafouri, A. (2013). The Continuance of Day Landscape in Night, Vol. 4, Number 21, p. 36-39.
12
-- Golkar, K. (2000) Components of a Quality Urban Design, Journal Scientific-research Sofeh, Vol. 32,
13
-- Habibi, M. (1999). Isfahan School of Urban Planning, Journal Honarhaye ziba, Vol. 3, p. 48-53.
14
-- Jamie, B., Gareth, J., Price, R. & Sewall, J. (2010). Best Practices in Place making through Illumination.
15
Virginia Tech Urban Affairs and Planning Program; The Lighting Plan of Lyon. France, p. 3-5.
16
-- Monshizadeh, A. (2013) Human Night City Lyon’s Festival of Lights, Vol. 4, Number 21, p. 44-47.
17
-- Ong swee, H. (2007). Design Basis to Quality Urban Lighting Master Plan (MA Thesis), Department
18
of architecture, School of Design and Environment national univercity of singapore. p. 39-50.
19
-- Pakzad, J. (2001) Deep thoughts on Urban Planning 3, Shahidi, Tehran.
20
-- Narboni, R. (Concepto), (2012). Three Religions-One Master Plan (The Lighting Master Plan for the
21
Old City of Jerusalem), Professional Lighting Design Journal No. 82, p. 24-31
22
-- Sheed Lighting Engineering Company (2012). Lighting Strategic Plan Mashhad Province, p. 1-328.
23
-- Sheed Lighting Engineering Company (2010). Comprehensive Plan Light Shiraz, p. 50.
24
ORIGINAL_ARTICLE
اصول و معیارهای نورپردازی میدان های شهری؛ ارزیابی کیفی میدان های شهر تهران
نورپردازی و روشنایی شهری علاوه بر تأمین قابلیت دید، ایمنی و امنیت، نقشی مهم و کلیدی در ارتقاء عملکرد فضاهای شهری،کیفیت زندگی شبانه، تصویر ذهنی کاربران از فضای شهری در ش بهنگام و هویت بخشی به فضاهای شهری ایفا م یکند. بهره مندی از کلیه مزایایی که نورپردازی فضاهای شهری می تواند برای شهرها و ساکنانش فراهم کند، نیازمند در نظر گرفتن ابعاد متفاوت آن از ابعاد تکنیکی تا زیباشناختی، برنامه ریزی و طراحی شهری است. ضرورت این موضوع در میدان های شهری، بواسطه نقش ویژه آ نها ب هعنوان یکی از اصلی ترین فضاهای جمعی شهر و سازنده هویت اجتماعی و کالبدی آن مطرح می شود. در این پژوهش تلاش شده است که با روش تحقیق توصیفی از طریق بررسی اسناد و مطالعات در این زمینه به راهنمای طراحی روشنایی در این فضاها و چک لیست مورد پژوهشی میدان های شهری دست یافته شود. فرآیند تهیه این راهنما براساس شناخت توقعات موضوعی از میدان های شهری که عبارتند از تعین فضایی، یکپارچگی، سکون و تجم عطلبی و بازتعریف آن ها در قالب سه اصل شناسایی شده زمین هگرایی، طرح تجهیزات روشنایی و رفاه بصری بوده است. در بخش مطالعات موردی، نمون ههایی هدفمند از دو گروه متعارف میدان های منطقه ای و ناحیه ای و با درنظر گرفتن ویژگی های شاخص از نظر کالبدی، اجتماعی و فرهنگی، قدمت و نقش هویتی گزینش شدند که عبارتند از میدان های تجریش، ونک، مادر، صادقیه، هفت تیر، هفت حوض، انقلاب، فردوسی، امام )توپخانه(، بهارستان، محوطه پیاده تئاتر شهر و برج میلاد. ارزیابی روشنایی این میدان ها با روش مطالعا ت میدانی و بر اساس اعطای امتیاز به مؤلفه های اصلی و فرعی چک لیست پیشنهادی و با احتساب اوزان هر یک از مؤلفه های فرعی در دستیابی به مؤلفه اصلی بوده است. بر اساس نتایج حاصل از این بخش، اصل رفاه بصری در میدان های شهری تهران بیشترین امتیاز را به خود اختصاص داد که نشا ندهنده اولویت این موضوع در طرح روشنایی این فضاها بوده است. کسب امتیازهای بسیار پایین تر در دو مؤلفه دیگر و به ویژه مؤلفه زمین هگرایی نشا ندهنده ب یتوجهی به فرصت های موجود در زمینه به ویژه در میدان های تاریخی شهر تهران است. غفلتی که منجر به افول کیفیات عملکردی )زندگی شبانه، سرزندگی فضا و غیره( و ادارکی )تصویرذهنی، جهت یابی، خوانایی مجموعه فضاهای شهری و...( در میدان های شهر تهران شده است.
https://www.armanshahrjournal.com/article_39222_648704187bcc3ae50d39f2d52b7558cf.pdf
2014-06-01
67
83
نورپردازی شهری
میدان های شهری
آلودگی نوری
رفاه بصری
محمدجواد
مهدوی نژاد
mahdavinejad@modares.ac.ir
1
دکتری معماری، استادیار گروه معماری، دانشکده هنر و معماری، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
LEAD_AUTHOR
سمانه
خبیری
2
کارشناس ارشد طراحی شهری، دانشکده هنر و معماری، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران، کارشناس دفتر مطالعات کاربردی و امور ترویجی شرکت عمران و بهسازی شهری ایران
AUTHOR
کیمیا
ملکی
kimia.maleki@alumn.ut.ac.ir
3
کارشناس ارشد طراحی شهری، مدرس گروه معماری، دانشکده معماری، دانشگاه آزاد واحد اراک، ایران.
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
اثر نور مصنوعی و آلودگی نوری در پار کها و فضای سبز شهری بر زمان گلدهی و رشد گیاهان زینتی
به منظور تعیین اثر پرتوهای نوری طی شب بر زمان گلدهی و رشد گیاهان زینتی فضای سبز شهری آزمایشی طی سال هزار و سیصد و نود و دو در گلخانه تحقیقاتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوی انجام پذیرفت. در این آزمایش چند نوع گل از قبیل داوودی 1، اطلسی 2، و شاهپسند 3 تحت چهار تیمار نوری جهت شبیه سازی شرایط حاکم در پارک ها و فضای سبز شهری شامل لامپ بخار سدیم، لامپ متال هالید، لامپ فلورسنت و تاریکی به عنوان شاهد قرار گرفتند. آزمایش بر اساس طرح پایه بلوک های کامل تصادفی با چهار تکرار اجرا شد. نوردهی بعد از غروب آفتاب تا طلوع روز بعد )به جز تیمار شاهد( انجام پذیرفت. گیاهان انتخاب شده از نظر فتوپریودی به تیپ های مختلف تناوب نوری تعلق داشتند. نتایج به دست آمده، نشان داد که از منابع روشنایی، لامپ بخار سدیم تأثیر معن یدار آماری بر زمان گلدهی و میزان رشد گیاهان مورد آزمایش داشته است. این مسئله در گیاهان روز کوتاه و بی تفاوت بارز بود. لامپ متال هالید نیز تأثیر مثبتی بر اندازه سطح برگ گیاهان داشت. همچنین تأمین نور بعد از غروب آفتاب توانست چرخه فتوسنتزی گیاهان را فعال نگه داشته و رشد آ نها را افزایش دهد.
https://www.armanshahrjournal.com/article_39223_d91705186a2326128b33a9c7a755aa37.pdf
2014-06-01
85
92
فتوپریود
نورپردازی شبانه
لامپ بخار سدیم
لامپ متال هالید
گلدهی
عطاء
ملکی
ata_ahmadian13@yahoo.com
1
دانشجوی کارشناسی ارشد رشته مهندسی کشاورزی، دانشکده کشاورزی و منابع طبیعی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوی، خوی، ایران، عضو باشگاه پژوهشگران جوان
LEAD_AUTHOR
کاوه
احمدیان تازه محله
2
کارشناس ارشد برق قدرت، دانشکده برق، دانشگاه علم و صنعت ایران، تهران، ایران، مدیر عامل شرکت مهندسی روشنایی نورسافرم.
AUTHOR
ساسان
رضادوست
3
استادیار مهندسی کشاورزی، دانشکده کشاورزی و منابع طبیعی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوی، خوی، ایران
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
نورپردازی عرصه های همگانی شهری و حضورپذیری زنان(مطالعه موردی: پارک ساعی تهران)
زنان نیمی از جمعیت جهان را به خود اختصاص داد هاند. یکی از دلمشغولی های حال حاضر حضورپذیری زنان در فضاهای شهری می باشد. اما، حضورپذیری آنان در عرصه های همگانی در مقایسه با مردان، ناچیز است. طراحی شهری حضور همه افراد را برای اجتماع پذیری و به طور کلی ارتقاء کیفیت محیطی مورد تأکید قرار می دهد. لذا، یکی از عواملی کهامکان تداوم حضور زنان در فضاهای شهری را امکان پذیر می سازد، نورپردازی است. نورپردازی بهتر، امنیت بیشتر و به تبع آن حضورپذیری گسترده تری را به دنبال خواهد داشت و نهایتا منجر به اجتماع پذیری بیشتر در عرصه های همگانی م یشود. در این مقاله باهدف درک شرایط عرصه های همگانی شهرهای ایرانی در بحث نورپردازی و راهکاریابی برای حلمسائل احتمالی پرداخته شده است. در پژوهش فوق از شیوه مشاهده و مصاحبه برای درک رابطه بین حضور زنان در فضاهای شهری و نورپردازی در پارک ساعی تهران استفاده شده است و بدین منظور با 10 نفر از استفاده کنندگان خانم (بین 20 تا 50 سال) مصاحبه شده است و در دو نوبت صبح و شب به پارک ساعی رجوع شده و عکسبرداری شده است.بنابر شیوه های استفاده شده می توان بیان کرد که نورپردازی مناسب تأثیر زیادی بر افزایش امنیت و بالتبع آن افزایش حضورپذیری زنان در عرصه های همگانی دارد.
https://www.armanshahrjournal.com/article_39224_d8305b74b2a7bee4af49cb440caff23f.pdf
2014-06-01
93
100
نورپردازی
فضای شهری
حضور زنان
پارک ساعی
تهران
مصطفی
بهزادفر
behzadfar@iust.ac.ir
1
استاد طراحی شهری، دانشکده معماری و شهرسازی، دانشگاه علم و صنعت ایران، تهران.
AUTHOR
سمیه
جلیلی صدرآباد
2
کارشناس ارشد برنامه ریزی شهری، دانشکده معماری و شهرسازی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران
LEAD_AUTHOR
سمانه
جلیلی صدرآباد
s_jalili@iust.ac.ir
3
پژوهشگر دوره تخصصی دکتری شهرسازی، دانشکده معماری و شهرسازی، دانشگاه علم و صنعت ایران، تهران، ایران.
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
استفاده از نورافک نها و چرا غهای خیابانی LED در طراحی شهری با تمرکز بر رعایت الزامات فنی در طراحی و ساخت مدار کنتر ل کننده
در این مقاله مشخصات فنی و قسمت های مختلف مدار کنترل کننده ی ماژول LED با توان اسمی 65 وات که در شرکت صنایع الکترونیک افراتاب ساخته شده است، تشریح شده است. این مدار شامل بخش های اصلی مدار حفاظت و فیلتر EMI ورودی، مدار اصلاح ضری بتوا ن با توپولوژی Boost و مدار درایور ماژول LED است که به صورت یک کنترل کننده جریان ثابت در محدوده تغییرات ولتاژ ورودی و بار خروجی مورد استفاده قرار م یگیرد. ضریب توا ن اندازه گیری شده در این مدار به ازای ولتاژ ورودی VAC230 بیش از 96% و اعوجاج هارمونیکی کل THD جریان ورودی آن کمتر از % 10 است.
برخلاف مدار های کنتر لکننده و منابع تغذیه بدون اصلاح ضری بتوان ، در این مدار پیک های شدید جریان ورودی و شکل موج غیر سینوسی با اعوجاج بالا وجود ندارد و شکل موج جریان ورودی شبه سینوسی و با مؤلفه های اعوجاج هارمونیکی را با دامنه بسیار کم است و الزامات کلاس C استاندارد IEC61000-3-2را به طور کامل بر آورده می سازد. با توجه به انتخاب مدارهای مجتمع ب هکار رفته و نحوه کارکرد این مدار، بازدهی بالا نیز از دیگر خصوصیات این کنتر ل کننده است.
https://www.armanshahrjournal.com/article_39225_7afa1a5d34de485542bdcd7bd06da730.pdf
2014-06-01
101
107
اصلاح ضری بتوان
اعوجاج هارمونیکی
مدار کنترل کنند ه ماژول LED
سینا
شاه محمدی
shahmohammadi@iust.ac.ir
1
دانشجوی دکتری مهندسی برق، دانشکده مهندسی برق، دانشگاه علم و صنعت ایران، تهران، ایران.
LEAD_AUTHOR
عبدالرضا
رحمتی
2
دانشیار دانشکده مهندسی برق، دانشگاه علم و صنعت ایران، تهران، ایران.
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
عارض هیابی مقررات ملی ساختمان در حوزه بهره مندی از نور روز در شهر قزوین
طریق مطالعه موردی، ابتدا (Daysim)در این مقاله با بهر هگیری از محاسبات اتونومی نور روز توسط نرم افزار دیسیم کمبودها و مشکلات موجود در قوانین مربوط به تأمین روشنایی طبیعی در امر ساخت و ساز (به ویژه در رابطه با مبحث چهار از مقررات ملی ساختمان)شناسایی شده و سپس ضرورت تغییر در این قوانین مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. لازم به ذکر است که مطالعه مذکور جهت اتاق های واقع در بخش شمالی یک ساختمان مسکونی شمالی واقع در شهر قزوین که تنها از طریق پاسیو به روشنایی طبیعی دسترسی دارند، انجام گرفته است و از آنجائی که قوانین و شرایط اقلیمی شهر قزوین مشابهت بسیاری با اکثر شهرهای ایران دارد، نتایج مطالعه مذکور به دیگر مناطق کشور نیزقابل تعمیم می باشد. در ساختمان مورد مطالعه، گزین ههای مختلف در شکل پاسیو، ابعاد آن و نیز مصالح مورد استفاده در دیواره های آن دست هبندی و مورد ارزیابی و تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. براساس نتایج محاسبات انجام شده، بهترین حالت به منظور دستیابی به یک روشنایی مناسب جهت اتاق های شمالی زمانی اتفاق م یافتد که در جدار دیواره بیرونیپاسیو از شیشه های مات استفاده شود.
https://www.armanshahrjournal.com/article_39226_65c103e52c73717717eb4a468ab82d87.pdf
2014-06-01
109
121
پاسیو
مقررات ملی ساختمان
نور روز
اتونومی نور روز
ساختمان شمالی
مجید
میری
majid.miri@ljusarkitektur.se
1
کارشناس ارشد مهندسی معماری، دانشگاه علم و صنعت ایران، تهران؛ کارشناس ارشد طراحی نورپردازی، دانشگاه صنعتی سلطنتی استکهلم )کی-تی-اچ(، سوئد )نویسنده مسئول(.
LEAD_AUTHOR
محسن
کمپانی سعید
2
کارشناس ارشد مهندسی معماری، دانشگاه علم و صنعت ایران، تهران.
AUTHOR