دکتر مصطفی بهزادفر
معماری و شهرسازی آرمان شهر
2008-5079
2538-2365
8
دومین ویژه نامه نورپردازی
2015
06
01
کندوکاوی در نسبتِ ارگونومی و معنویت بخشی نور روز در معماری مساجد
1
13
FA
مرضیه
هومانی راد
کارشناسی ارشد معماری، دانشکده ی معماری دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان، اصفهان، ایران، پژوهشگر و مدرس دانشگاه
m.hoomani@gmail.com
اشکبوس
شرفی نفر
کارشناسی ارشد بهداشت حرفه ای، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران.
ادراک انسان از فضا با تغییر روشنایی در عین ثابت بودن سایر عوامل تغییر می کند و احساس ناشی از آن بر عملکرد فرد تأثیر دارد؛ اما در دوران معاصر دسترسی راحت به منابع روشنایی مصنوعی و عرضه ی فراوان و ارزان انرژی الکتریکی کمیت را جایگزین کیفیت نموده است. شیوه های کنترل نور روز در جهت افزایش بهره وری فرد از فضا به شیوه ی خلاقانه ای در معماری تاریخی ایران به کار رفته و انسان رکن اصلی این طراحی محسوب می شود. دانشی که امروزه به تطبیق دادن محیط با شرایط و ساختار فیزیکی انسان می پردازد، ارگونومی نام دارد. میکروارگونومی زیرمجموعه ی ارگونومی به بررسی عوامل فیزیکی محیط می پردازد که روشنایی بخش مهمی از آن تلقی می شود. تحقیق حاضر با هدف بررسی چگونگی تأثیرات کیفی و کمی نور روز بر رضایت فرد حین عبادت دو مسجد والا از عصر صفویه، مسجد امام و مسجد شیخ لطف الله را به دلیل کاربرد هنرمندانه ی ویژگی های کیفی نور در جهت ایجاد احساس معنویت در فرد انتخاب نموده و با دو مسجد معاصر، مسجد قبا و مسجد جامع شهرک غرب مقایسه کرده است. بدین منظور از پرسشنامه ی شاخص جهانی روشنایی ارگونومیکی و نرم افزار تحلیل گر آن SPSS و ELI-calculator استفاده شده تا اطلاعات کیفی به داده های کمی تبدیل شود. نتایج تحقیق نشان می دهد که بهبود عملکرد و آسایش بصری از طریق طراحی نورگیرها میسر می شود. نور روز می تواند عاملی تعیین کننده در میزان روابط افراد و تحریک کننده ی حسّ کاربر برای عبادت باشد و چگونگی آن رضایت فرد را حین عبادت رقم می زند. در نهایت باید گفت دانشی که محققان غرب با عنوان ارگونومی فضایی در سال 2010 در جهان پایه گذاری نمودند، بیش از چهارصد سال پیش در تفکرات و طراحی های معماران قدیم ایرانی ظهور عینی یافته و می توان ارگونومی را دانش بومی سرزمین ایران نام نهاد.
ارگونومی,ویژگی های کمی و کیفی نور روز,مساجد تاریخی,مساجد معاصر
https://www.armanshahrjournal.com/article_39281.html
https://www.armanshahrjournal.com/article_39281_1cb0f76ac58bf35d1d2ed1d37a7f0720.pdf
دکتر مصطفی بهزادفر
معماری و شهرسازی آرمان شهر
2008-5079
2538-2365
8
دومین ویژه نامه نورپردازی
2015
06
01
معرفی شیوه ی سنجش کیفیت روشنایی (عکاسی HDR) با رویکرد کشف شگردهای نور روز در معنویت بخشی به فضا در مسجد شیخ لطف الله و مسجد امام اصفهان
15
26
FA
منصوره
طاهباز
استادیار معماری، دانشکده ی معماری و شهرسازی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران.
m58tahbaz@yahoo.com
مرضیه
هومانی راد
کارشناس ارشد معماری، دانشکده ی معماری دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان، اصفهان، ایران.
m.hoomani@gmail.com
حسنی
تمله
کارشناس ارشد معماری، دانشکده ی معماری، دانشگاه کینگ مونگکوت، بانکوک، تایلند.
معماران تاریخی در طراحی فضا برای سهولت ایجاد رابطه بین خالق و مخلوق از ابزارهای مختلفی بهره گرفته اند؛ آن ها با به کارگیری نور، نماد وحدت الهی، سعی داشتند تا جلوه ای از ذات الهی را در ذهن بیننده به تصویر بکشند. به سبب جایگاه ارزشمند نور در باور ایرانی و رابطه ی مستقیم آن با قلمروی حکمت و فلسفه کامل ترین بازخوانی می تواند بر روی فضاهای نیایشی انجام شود. درنتیجه بهترین گزینه برای بررسی نسبت نور و ایجاد فضای معنوی مساجد تاریخی هستند که در دوره ی صفویه با کیفیتی والا دیده می شود. به همین دلیل مساجد عصر صفویه در اصفهان، مسجد شیخ لطف الله و مسجد امام که ویژگی طراحی نور طبیعی در ایجاد فضای معنوی در آن ها شاخص بوده، انتخاب گردیده است. مقاله ی حاضر با معرفی روش عکاسی HDR و به کارگیری آن در بررسی شگردهای نور در معنویت بخشی به فضا به بررسی جنبه های کیفی فضای مساجد مذکور از منظر نور طبیعی می پردازد. این روش و تحلیل آن توسط نرم افزار فتوسفیر می تواند چگونگی توزیع نور، جهت و زاویه نور، درخشندگی و خیرگی نور که از خصوصیات کیفی نور به شمار می روند، مورد بررسی قرار دهد. هدف، بررسی فاکتور کیفی معنویت در فضای مسجد توسط جدیدترین روش سنجش کیفی روشنایی می باشد. این ابزار امکان تئوریزه کردن مفاهیم کیفی در قالب ساختاری مشخص و داده های کمی را فراهم می سازد. بررسی ویژگی کیفیت نور مورد نیاز برای ایجاد فضای معنوی مساجد و رابطه ی آن با کمیت نور روز از اهداف اختصاصی مقاله حاضر به شمار می رود. می توان از اهم نتایج تحقیق حاضر به نور و زمان: ابزارِ هماهنگی، رابطه ی محراب و فعالیت با نور طبیعی اشاره کرد. نتایج نهایی نشان می دهد هر دو مسجد با کاربری یکسان اما با دو رویکرد بر حسب نیازهای جداگانه از یک الگوی واحد به کارگیری نور طبیعی برای نشان دادن حقیقتی یکسان تبعیت می کنند.
عکاسی HDR,فضای معنوی,کیفیت نور طبیعی,مسجد امام,مسجد شیخ لطف الله
https://www.armanshahrjournal.com/article_39287.html
https://www.armanshahrjournal.com/article_39287_0c4f57939e0cc48d1be6b1cf26d3a6bd.pdf
دکتر مصطفی بهزادفر
معماری و شهرسازی آرمان شهر
2008-5079
2538-2365
8
دومین ویژه نامه نورپردازی
2015
06
01
ترسیم نظام سه رنگه معماری ایرانی در اصفهان عصر صفوی بر مبنای تئوری سه گونای عرفان شهودی هند
35
52
FA
مریم
محمد قلی پور
کارشناس ارشد معماری، دانشکده معماری و شهرسازی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران.
gholipour.maryam@gmail.com
قدسیه
اکبری باصری
کارشناس ارشد معماری، دانشکده معماری و شهرسازی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران.
ghodsiehakbari@yahoo.com
این نوشتار درباره سیستم رنگی در معماری ایرانی است که از پژوهش "درمانگری مقامات رمزی رنگ در معماری مقدس ایران برای تدوین چهارچوب درمانگری رنگ در معماری" استخراج شده است. در این پژوهش که به صورت کیفی و با روش پدیدارشناسانه انجام شده است از حدود ۲۰۰ نفر مصاحبه انجام شده است. بعد از بازدیدِ بازدیدکنندگان از سه بنای اصفهان دوره صفوی، کاخ باغ چهلستون، مسجد شیخ لطف الله و بقعه هارونیه یک سؤال از آنان پرسیده شده مبنی بر ادراک رنگی که از بنا داشته اند که پاسخ آن ها توسط یک روان درمانگر و یک عصب شناس بررسی شده است. در گام بعد نتایج به دست آمده از مصاحبه ها که یک سیستم سه رنگه آبی، سبز، قرمز را معرفی می کرد، مقایسه شده است با تئوری سه گونا که مربوط می شود به دکترین هندو. سه گونا (ستوه، رجس، تمس) در آیین هندو از لوازم واجب و اولیه تمام سطوح مختلف آفرینش است. نهایتاً نمودار سه رنگه بر مبنای تئوری سه گونای هندو ترسیم شده است. در واقع، هدف از این نوشتار معرفی یک نظام (سیستم) جدید رنگی است که اضافه شود به ۵۹ سیستم رنگی که از دوران عتیق تا دوران مدرن ثبت شده اند.
https://www.armanshahrjournal.com/article_39298.html
https://www.armanshahrjournal.com/article_39298_c7505c918bb6bf44d299b47587971160.pdf
دکتر مصطفی بهزادفر
معماری و شهرسازی آرمان شهر
2008-5079
2538-2365
8
دومین ویژه نامه نورپردازی
2015
06
01
طراحی الگوریتمیک "پالکانه" برای افزایش بهره مندی از نور روز در ساختمان
35
52
FA
ابوالفضل
گنجی خیبری
پژوهشگر دکتری تخصصی معماری، دانشکده هنر و معماری، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران.
داراب
دیبا
استاد دانشکده هنر و معماری، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکز، تهران، ایران
dar.diba@iauctb.ac.ir
محمد جواد
مهدوی نژاد
دانشیار معماری، دانشکده هنر و معماری، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران.
آزاده
شاهچراغی
استادیار معماری، دانشکده هنر و معماری، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران.
با توجه به اهمیت نقش و مفهوم نور در معماری سنتی ایران، همواره شاهد بهره مندی از آن به بهترین نحو با به کارگیری انواع عناصر تلطیف کننده نور بوده ایم. "پالکانه" به عنوان یکی از این عناصر ارزشمند در معماری سنتی، به عنوان پنجره ای پیش آمده همراه با نقوش گوناگون گره سازى و شیشه های رنگین می تواند ضمن تأمین بیشترین میزان نورگیری، به عنوان یک تلطیف کننده به نحوی طراحی شود که اثرات ناخواسته ای چون افزایش حرارت دریافتی را برای فصول گرم به خوبی کنترل نماید. در این مقاله از طریق روش های الگوریتمیک رایانه ای و به کمک نتایج به دست آمده از ارزیابی های مختلف در نرم افزار شبیه سازی اکوتکت به ارائه شیوه ای از طراحی کارایی محور "پالکانه" برای جهات مختلف ساختمانی فرضی در شهر تهران می پردازیم که ضمن احیای یکی از عناصر ارزشمند معماری سنتی، افزایش بهره مندی از نور روز در ساختمان را موجب می شود.
پالکانه,شبیه سازی نور روز,طراحی الگوریتمیک,طراحی کارایی محور,نقوش هندسی
https://www.armanshahrjournal.com/article_39305.html
https://www.armanshahrjournal.com/article_39305_6474c6c97b35674314f99f744a694497.pdf
دکتر مصطفی بهزادفر
معماری و شهرسازی آرمان شهر
2008-5079
2538-2365
8
دومین ویژه نامه نورپردازی
2015
06
01
آتریوم و روشنایی فضای داخلی ساختمان های اداری (بررسی تأثیر فرم سقف آتریوم بر دریافت روشنایی داخلی)
53
61
FA
مرضیه
کاظم زاده
دانشجوی دکترای معماری، دانشکده هنر و معماری، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز، تهران، ایران
marzie.kazemzade@yahoo.com
وحید
قبادیان
استادیار معماری، دانشکده ی هنر و معماری، دانشگاه آزاد اسلامی واحد امارات، امارات متحده عربی، دوبی.
v_ghobad@yahoo.com
منصوره
طاهباز
استادیار معماری، دانشکده ی معماری و شهرسازی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران.
m58tahbaz@yahoo.com
امروزه یکی از اساسی ترین موضوعات در معماری مدرن، تأمین روشنایی فضاهای اداری توسط روشنایی روز می باشد. بررسی های انجام شده بیانگر این مسئله است که استفاده از بازشوهای سقفی، به ویژه ایده ی استفاده از آتریوم برای بهره مندی از نور طبیعی، نه تنها باعث افزایش روشنایی داخلی می شود، بلکه در کاهش مصرف انرژی ساختمان نیز مؤثر است. مقاله ی حاضر در پی بررسی تأثیر نوع و شکل سقف آتریوم بر میزان دریافت روشنایی داخلی ساختمان های اداری واقع در اقلیم گرم و خشک می باشد. با توجه به سابقه ی تاریخی آتریوم و بازگشت ایده ی آن به حیاط مرکزی، برای انجام این تحقیق ابتدا بر اساس مطالعات انجام شده بر روی خانه های سنتی شهر کرمان و به دست آوردن تناسبات حیاط مرکزی این شهر، تناسبات آتریوم مدل به دست آمد؛ سپس به کمک نرم افزار شبیه ساز ریدینس تأثیر شکل سقف سه نمونه ی متداول آتریوم و تغییر ارتفاع ساختمان که به عنوان متغیرهای اصلی این تحقیق در نظر گرفته شده اند را بر شرایط روشنایی داخلی آن در جهت بهبود وضع دریافت روشنایی داخلی مورد آزمایش قرار می دهد. در این تحقیق شرایط آسمان آفتابی برای شرایط شبیه سازی در نظر گرفته شده و سپس نتایج به دست آمده از شبیه سازی با هم مقایسه و تجزیه و تحلیل می شود.
https://www.armanshahrjournal.com/article_39334.html
https://www.armanshahrjournal.com/article_39334_4a9d2ac8147f76d59de4796b8533a78f.pdf
دکتر مصطفی بهزادفر
معماری و شهرسازی آرمان شهر
2008-5079
2538-2365
8
دومین ویژه نامه نورپردازی
2015
06
01
بررسی تأثیر نورپردازی آگاه از زمینه در فضای دبستان با بهره مندی از طراحی کاربرمحور
63
72
FA
محمد
سلیمیان ریزی
دانشجوی کارشناسی ارشد، دانشکده ی طراحی صنعتی، پردیس هنرهای زیبا، دانشگاه تهران، تهران، ایران
m_salimian@ut.ac.ir
مریم
خلیلی
استادیار طراحی صنعتی، دانشکد هی طراحی صنعتی، پردیس هنرهای زیبا، دانشگاه تهران، تهران، ایران.
فرزانه
پاک نژاد
دانشجوی کارشناسی طراحی صنعتی، دانشکده هنرهای کاربردی، دانشگاه هنر اسلامی تبریز، تبریز، ایران.
مقوله ی نورپردازی در مکان های آموزشی، به ویژه در مقطع دبستان، به عنوان یکی از مهم ترین عوامل تأثیرگذار بر یادگیری کودک قابل توجه است. طراحان می توانند با استفاده از سیستم آگاه از زمینه در نورپردازی چنین فضاهایی به کمک توانایی سیستم های هوشمند در ادراک و عمل با قابلیت سنجش زمان، درجه حرارت و حتی هویت کاربر شرایط را برای کودکان بهبود بخشند؛ برای این منظور واسط کاربری آگاه از متن برای نورپردازی فضای یک کلاس کارگاهی با توجه به اصول طراحی کاربرمحور طراحی گردید و 30 کودک به صورت نمونه ی در دسترس در شرایط مختلف مورد آزمایش و پرسش قرارگرفتند تا احساس و بازده کاری آن ها در مورد تغییرات شکل گرفته مشخص شود. با توجه به نتایج به دست آمده می توان مشاهده کرد که کودکان در فضای نوری آگاه از زمینه احساس بهتری دارند و ارتقاء این احساس منجر به افزایش شرایط مطلوب جهت آموزش می گردد.
سیستم آگاه از زمینه,طراحی کاربرمحور,کودک دبستانی,نورپردازی
https://www.armanshahrjournal.com/article_39336.html
https://www.armanshahrjournal.com/article_39336_b81cdea8c92c617e6e4c34ca9e8e90c8.pdf
دکتر مصطفی بهزادفر
معماری و شهرسازی آرمان شهر
2008-5079
2538-2365
8
دومین ویژه نامه نورپردازی
2015
06
01
طراحی فرآیندی جهت نیل به روشنایی طبیعی مناسب برای یک فضای کاری اداری در شهر تهران از طریق محاسبه ابعاد بهینه ی پنجره، سایبان و عمق مفید اتاق
73
89
FA
مجید
میری
کارشناس ارشد معماری دانشگاه علم و صنعت ایران، دانشکده معماری و شهرسازی، تهران، ایران؛ کارشناس ارشد طراحی نورپردازی دانشگاه KTH، استکهلم، سوئد
majid.miri@afconsult.com
محسن
کمپانی سعید
کارشناس ارشد معماری، دانشکده معماری و شهرسازی، دانشگاه علم و صنعت ایران، تهران، ایران.
استفاده ی صحیح از نور روز، استفاده ی صحیح از منبع رایگان انرژی است. توجه به کیفیت و کمیت نور روز، به ویژه در مراحل اولیه ی طراحی معماری بسیار حائز اهمیت است چرا که منجر به خلق فضایی با مصرف انرژی کمتر و کیفیت بالاتر شده و همزمان سلامت روحی و جسمی ساکنین را نیز تضمین می نماید. در ساختمان های تجاری، اداری و صنعتی نیز توجه به این مقوله، امکان افزایش بازدهی کارکنان را فراهم می آورد. از آنجائی که ذخیره ی انرژی خورشیدی دریافتی در فضای داخل و امکان استفاده از آن در دیگر ساعات روز به سادگی و بدون صرف هزینه امکا نپذیر نمی باشد، حداکثر استفاده ی صحیح از نور روز می بایستی در همان مراحل اولیه ی طراحی، مدّ نظر طراحان و مهندسان قرار گیرد. در این مقاله ابتدا با لحاظ یک اتاق اداری نمونه در شهر تهران با جهت گیری در چهار جهت اصلی شمال، جنوب، شرق و غرب محاسبات لازم به منظور تعیین شکل و ابعاد بهینه ی پنجره ها، طول مفید اتاق و نیز نوع و ابعاد سایبان انجام پذیرفته و سپس در پایان فلوچارتی ارائه شده است که مراحل انجام کار را قدم به قدم شرح داده و طراحان و مهندسان را در ایجاد بنایی با روشنایی طبیعی مفید و مطلوب یاری نماید.
https://www.armanshahrjournal.com/article_39340.html
https://www.armanshahrjournal.com/article_39340_01eacb053979b2f0257b0598d3a8b7db.pdf
دکتر مصطفی بهزادفر
معماری و شهرسازی آرمان شهر
2008-5079
2538-2365
8
دومین ویژه نامه نورپردازی
2015
06
01
گونه شناسی انواع و مشخصات فنی رف های نوری
91
103
FA
فهیمه
معتضدیان
دانشجوی دکتری تخصصی معماری، دانشکده هنر و معماری، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران
fa.motazedian@gmail.com
محمدجواد
مهدوی نژاد
دانشیار معماری، دانشکده هنر و معماری، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران.
نور روز تأثیر قابل توجهی در کارآیی و کیفیت بهره گیری از محیط دارد. در این میان رف های نوری از جایگاه ویژه ای برخوردارند. رف های نوری یکی از فناوری های نور روز ترکیب شده با پنجره با عملکرد سه گانه سایه اندازی، افزایش عمق نفوذ نور به بخش های مرکزی و عمیق تر اتاق و کاهش خیرگی، و داشتن این مزیت که مانع دید به بیرون نمی شود، یکی از پرطرفدارترین فناوری ها محسوب می شود. این رف ها با توجه به اقلیم، فضا، کاربری و غیره انواع مختلفی دارند. ابعاد و تناسبات مختلف، جنس، فرم، زاویه نسبت به افق، ثابت یا متحرک بودن، داخلی، خارجی و یا ترکیبی از هر دو بودن، منفرد یا تکرارشونده بودن، تأثیر فضاهای داخلی، ترکیب با عناصر مکمل و مسائل دیگر، گزینه های متعددی را پیش روی ما قرار می دهد که انتخاب نوع مناسب را پیچیده می کند. در این پژوهش که از جنس مطالعات مروری می باشد، با بررسی مطالعات پیشین بر روی رف های نوری، به طبقه بندی الگوهای مختلف رف های نوری و متغیرهای آن برای فضاهای مختلف پرداخته می شود و بر اساس آن، کاربردهایی در حوزه به کارگیری در فرآیند طراحی معماری پیشنهاد می شود.
رف نوری,نور روز,سیستم های پیشرفته ی نور روز,مشخصات فنی
https://www.armanshahrjournal.com/article_39343.html
https://www.armanshahrjournal.com/article_39343_1add4e5bc70bb674112997f90783aaaf.pdf
دکتر مصطفی بهزادفر
معماری و شهرسازی آرمان شهر
2008-5079
2538-2365
8
دومین ویژه نامه نورپردازی
2015
06
01
انتظارات طراحان شهری از متخصصین و فناوران الکترونیک، کامپیوتر و IT
105
119
FA
لاله
توانائی مروی
دانشجوی کارشناسی ارشد طراحی شهری، دانشکده ی معماری و شهرسازی، دانشگاه علم و صنعت ایران، تهران، ایران.
مصطفی
بهزادفر
0000-0003-2882-694X
استاد طراحی شهری، دانشکده ی معماری و شهرسازی، دانشگاه علم و صنعت ایران، تهران، ایران.
behzadfar@iust.ac.ir
یاسمن
اوجی
دانشجوی کارشناسی ارشد معماری، دانشکده ی معماری و شهرسازی، دانشگاه علم و صنعت ایران، تهران، ایران.
طراحی شهری به شیوه های مختلف در ارتقاء کیفیات محیطی، به ویژه در زیباسازی عرصه های باز همگانی تلاش می کند؛ استفاده از روشنایی و نورپردازی یکی از شیوه های زیباسازی عرصه های همگانی است. فناوری نور و الکترونیک علاوه بر اینکه به یاری طراحی شهری می آید، در حوزه های دیگری شامل مدیریت ترافیک، تجارت، ارتباطات جمعی، رویدادها<br />و مناسک فرهنگی اجتماعی و نظیر این ها نیز نقش به سزایی ایفا می کند. برای مثال چراغ های راهنمائی و رانندگی، تابلوها، اعلانات تجاری و نورافشانی ها و مدیریت تجهیزات ارتباطات اطلاعاتی فناوری خاصی هستند که از فناوری نور و الکترونیک سود جسته و بر منظر شهرها تأثیر می گذارند. علیرغم پیشرفت گسترده فناوری های یاد شده چراغ های<br />راهنمایی و رانندگی، تابلوها، اعلانات تجاری و تجهیزات فناوری اطلاعات به طور گسترده ای موجبات مخدوش شدن عرصه های همگانی به لحاظ بصری را فراهم آورده اند. طراحی شهری انتظار دارد که در تداوم انقلاب فناوری اطلاعات و ارتباطات خدشه های یاد شده تعدیل شده و زیبایی شهرها ارتقاء پیدا کند. بر مبنای مطالعات انجام شده در زمینه تحولات دانش و فناوری الکترونیک، ICT، IT و نظیر این ها به نظر می رسد که بتوان برخی از تجهیزات تابنده بر منظر وبه ویژه نماهای شهری نظیر تابلوها، چراغ های راهنمایی، چراغ های نورافشانی و نظیر آن را با تجهیزات نورپردازی دیگری جایگزین نمود. چنانچه بتوان حساسیت متخصصین و پژوهشگران الکترونیک، ICT، IT را به زیباشناسی شهری به ویژه در حوزه منظر شهری و هنجارهای مرتبط فعال و تحریک نمود، امکان دستیابی به تجهیزاتی که مخدوش ساختن منظر قلمروهای همگانی را به حداقل برساند، مقدور خواهد نمود. در نتیجه زیباسازی شهر با حذف عناصر مکانیکی خدشه گذار بر منظر تعدیل شده و زیبایی شهر به طور عام ارتقاء پیدا می کند. تحقیق پیش رو تلاشی است برای دستیابی به این انتظار که از یک طرف بر رشد تکنولوژی در حوزه نورپردازی کمک م یکند و از طرف دیگر خدشه های منظری را به حداقل ممکن کاهش می دهد.
زیباسازی شهری,منظر شهری هوشمند,فناوری الکترونیک,ICT,IT,هنجارها و نمایانگر منظرشهری
https://www.armanshahrjournal.com/article_39362.html
https://www.armanshahrjournal.com/article_39362_b2cd5111a60e0b9b043ccb348b7b8038.pdf
دکتر مصطفی بهزادفر
معماری و شهرسازی آرمان شهر
2008-5079
2538-2365
8
دومین ویژه نامه نورپردازی
2015
06
01
بررسی آیتم های محتوایی در تهیه ی طرح جامع نورپردازی شهری
121
132
FA
جهانشاه
پاکزاد
استاد طراحی شهری، دانشکده ی معماری و شهرسازی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران.
عاطفه
مجتبی زاده
کارشناس ارشد طراحی شهری، گروه شهرسازی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد زنجان، زنجان، ایران.
mojtabazade.a@gmail.com
رضا
احمدیان
استادیار شهرسازی، گروه شهرسازی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد زنجان، زنجان، ایران.
امروزه شهرهای ما از لحاظ نورپردازی نیاز به وضعیت مناسب تری دارند تا مناظر شب زیباتر دیده شوند. به همین منظور و برای حل برخی مسائل و مشکلات، طرح جامع نورپردازی شهری مورد تأکید قرار گرفته است. این طرح که نقش بسیار مهمی را در نورپردازی و روشنایی هر شهر در شب، به منظور خلق محیط مناسب دارد و به عنوان یک طرح فرادست کلیه ی امور مربوط به نورپردازی شهرها را کنترل و هدایت می کند، از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. از آنجائی که به شرح خدمات مشخص و تدوین شده در راستای تهیه ی طرح جامع نورپردازی شهری احساس نیاز می شود، بر این اساس جمع آوری آیتم های اساسی برای تدوین این طرح حائز اهمیت است. با توجه به هدف اصلی این مقاله که بررسی و جمع آوری آیتم های محتوایی در تهیه ی طرح جامع نورپردازی شهری می باشد، تلاش شده است با استفاده از روش مطالعات کتابخانه ای و با رویکرد کاربردی عملی، اطلاعات مربوط به این آیتم ها در تهیه ی طرح جامع نورپردازی از طریق بررسی تجارب موفق شهرهای مختلف در جهان، جمع آوری شده و آیتم های محتوایی حاصل از بررسی های صورت گرفته در قالب مدل مفهومی در سه بخش مربوط به شناخت شهر، جنبه های ساختاری شهری و جنبه های نورپردازی شهری ارائه شود و در نهایت پیشنهادات کاربردی، در خصوص تهیه ی این طرح بر مبنای بخش های مطرح شده در مدل مفهومی، جمع بندی گردد.<br /><br />
آیتم های محتوایی,تهیه,طرح جامع نورپردازی شهری,نورپردازی
https://www.armanshahrjournal.com/article_39363.html
https://www.armanshahrjournal.com/article_39363_5c36230302aba9df8a540044f4d9058f.pdf
دکتر مصطفی بهزادفر
معماری و شهرسازی آرمان شهر
2008-5079
2538-2365
8
دومین ویژه نامه نورپردازی
2015
06
01
نقش نورپردازی در حضورپذیری کودکان در پارک های شهری؛ نمونه موردی: زمین بازی کودکان پارک فدک تهران
133
141
FA
سمانه
جلیلی صدرآباد
0000000291726522
پژوهشگر دوره دکتری شهرسازی، دانشکده معماری و شهرسازی، دانشگاه علم و صنعت ایران، تهران، ایران و مدرس گروه شهرسازی، دانشکده معماری و شهرسازی، دانشگاه علم و صنعت ایران، پردیس شماره 2.
s_jalili@iust.ac.ir
مصطفی
بهزادفر
0000-0003-2882-694X
استاد طراحی شهری، دانشکده معماری و شهرسازی، دانشگاه علم و صنعت ایران، تهران، ایران.
behzadfar@iust.ac.ir
امیرحسن
یزدان نیاز
پژوهشگر دوره دکتری شهرسازی، دانشکده معماری و شهرسازی، دانشگاه علم و صنعت ایران، پردیس شماره 2، تهران، ایران.
یکی از مباحث مطرح در شهرسازی معاصر، شهر دوستدار کودک می باشد که در آن ویژگی های کودک و نیازهای آن در نظر گرفته می شود. حضور کودکان در عرصه های همگانی اهمیت بسیاری دارد و موجب اجتماع پذیری آنها خواهد شد. نورپردازی یکی از عواملی است که امکان تداوم حضور کودکان را در عرصه های همگانی امکان پذیر می سازد. نورپردازی بهتر، امنیت بیشتر و لذت از بازی و به تبع آن حضورپذیری گسترده تر کودکان را به دنبال خواهد داشت. حضور بیشتر آن ها در عرصه های همگانی موجبات اجتماع پذیری را تسهیل می کند که خود زمینه ی مناسبی برای حضور کودکان امروز در سازندگی فردای کشور می شود. این مقاله با هدف درک شرایط زمین بازی کودکان در داخل پارک های شهری در ارتباط با نورپردازی و راهکاریابی برای حل مسائل احتمالی تدوین شده است. در پژوهش فوق از شیوه ی مطالعات اسنادی، مشاهده و مصاحبه با کودکان و والدین آن ها برای درک رابطه ی بین حضور کودکان در عرصه های همگانی و نورپردازی با مورد کاوی پارک فدک تهران استفاده شده است. با بررسی های میدانی انجام شده می توان نتیجه گیری کرد که نورپردازی مناسب می تواند باعث ارتقاء حس امنیت در کودکان و والدین آن ها شود و بالتبع حضور، حضورپذیری و اجتماع پذیری آن ها افزایش یابد.
نورپردازی,حضورپذیری,شهر دوستدار کودک,کودک,زمین بازی
https://www.armanshahrjournal.com/article_39364.html
https://www.armanshahrjournal.com/article_39364_accefca2044150961277149f96bf3b55.pdf
دکتر مصطفی بهزادفر
معماری و شهرسازی آرمان شهر
2008-5079
2538-2365
8
دومین ویژه نامه نورپردازی
2015
06
01
طراحی روشنایی محیطی پیست دوچرخه سواری جزیره ی کیش
143
154
FA
مریم
خلیلی
استادیار طراحی صنعتی، دانشکده ی طراحی صنعتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران.
maryamkhalili@ut.ac.ir
ترانه
هوشنگی
کارشناس ارشد طراحی صنعتی، پردیس بین المللی کیش، کیش، ایران.
دوچرخه سواری و ارائه ی راهکارهایی برای تشویق افراد به استفاده از آن امری ضروری محسوب می شود. جزیره ی زیبای کیش، سالانه پذیرای بیش از یک میلیون و دویست هزار گردشگر است که ورزشهای آبی و همچنین دوچرخه سواری مورد توجه و علاقه ی بسیاری از آنان است. در جزیره ی کیش در طول شبانه روز هزاران نفر از مسافران و گردشگران،<br />در پیست دوچرخه سواری و در کنار سواحل به این ورزش شاد، مفرح و پرهیجان می پردازند. رسیدگی به پیست دوچرخه سواری 72 کیلومتری کیش و محصولات درون آن امری مهم تلقی می شود. در این پروژه ابتدا و در بخش تئوری بر اساس روش طراحی کاربرمحور به بررسی مسائل و مشکلات محل های کرایه دوچرخه پرداخته شده است. تعداد سی نفر کاربر در زمان کرایه ی دوچرخه مورد مشاهده قرار گرفته و سؤالاتی از آنان پیرامون مشکلات این محل و تعاملات آنان با بخش های مختلف آن صورت گرفته است. با استفاده از روش جایگزینی عملکرد یکفی تدوین چک لیست طراحی و ایده پردازی مقدماتی صورت گرفته و عوامل تأثیرگذار بر طراحی و فضاسازی محیط مورد بررسی قرار گرفته است. در نهایت نورپردازی به عنوان یکی از مهم ترین شاخص های طراحی فضا تعریف شده و بازخوردهای سمیوت کی المان های نورانی و تجربه ی کاربران در حین استفاده، به عنوان زیرساخت های شکل دهنده ی طراحی محسوب شده و تأثیرگذاری آن ها در فاز طراحی مورد بررسی قرار گرفت.
پایداری محیط,پیست دوچرخه سواری,طراحی کاربرمحور,طراحی روشنایی,فضاسازی
https://www.armanshahrjournal.com/article_39365.html
https://www.armanshahrjournal.com/article_39365_99beca29b91e3d9eff8d4eef597a3152.pdf
دکتر مصطفی بهزادفر
معماری و شهرسازی آرمان شهر
2008-5079
2538-2365
8
دومین ویژه نامه نورپردازی
2015
06
01
ارائه ی الگوریتم استراتژیک بهینه سازی و مدیریت روشنایی معابر براساس کارت امتیازی متوازن با استفاده از ArcGIS مطالعه موردی: شرکت توزیع نیروی برق کرمانشاه
155
162
FA
مریم
باقری ده باغی
کارشناس ارشد صنایع، مدیریت بهره وری، دانشکده مهندسی صنایع و سیستم ها، دانشگاه صنعتی اصفهان، کارشناس تجزیه و تحلیل آمار و ArcGIS شرکت توزیع برق کرمانشاه، کرمانشاه، ایران.
maryambaghery85@yahoo.com
شاپور
حامدی
کارشناس حسابداری، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه آزاد کرمانشاه، کرمانشاه، ایران، رئیس گروه بودجه ی شرکت توزیع برق
کرمانشاه، کرمانشاه، ایران.
مهسا
باقری ده باغی
دانشجوی کارشناسی حسابداری، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه آزاد کرمانشاه، کرمانشاه، ایران.
روشنایی معابر یکی از مایحتاج های زندگی است که باعث ایجاد احساس امنیت و زندگی بهتر می شود، از این رو ارائه ی خدمات مطلوب و مناسب در این زمینه دارای اهمیت ویژه ای می باشد. این امر مستلزم داشتن اطلاعات کافی درباره شبکه های روشنایی از جمله تعداد چراغ های منصوبه، دوره ی تعویض هر لامپ و سایر هزینه های مرتبط می باشد. با ثبت آمار و اطلاعات شبکه روشنایی معابر به صورت مکان محور در نرم افزار ArcGIS می توان آماری با صحت بسیار بالا و به دور از هرگونه خطا به دست آورد. با توجه به اطلاعات فوق می توان هزینه ها را به درستی پی شبینی و شناسایی کرد و نیز بودجه ریزی عملیاتی را جایگزین بودجه ریزی سنتی نمود. کاپلان و نورتن در دهه ی 1990 روش ارزیابی متوازن را معرفی کردند؛ در این روش علاوه بر تحلیل های مالی به رضایت مشتریان، نحوه ی انجام فرآیندهای داخلی و رشد و یادگیری مستمر کارکنان نیز توجه می گردد. با این روش می توان الگوریتم استراتژیکی جهت مدیریت بهتر سازما نها ارائه نمود. شرکت توزیع نیروی برق استان کرمانشاه از سال 1388 شروع به ثبت اطلاعات شبکه توزیع برق در نرم افزار ArcGIS نمود و تمام اقلام آماری مربوط به شبکه فشار متوسط به صورت مکان محور در این سیستم ایجاد گردید. در این تحقیق پس از بررسی شبکه روشنایی معابر شرکت توزیع نیروی برق استان کرمانشاه، با استفاده از نرم افزار ArcGIS و جمع آوری اقلام آماری مربوطه، شبکه روشنایی معابر مورد تجزیه و تحلیل مالی قرار گرفته و به ارائه ی الگوریتمی جهت بهینه سازی مدیریت مصرف روشنایی معابر بر اساس کارت امتیازی متوازن پرداخته و عملکرد وجوه مالی، فرآیندهای داخلی، مشتری و رشد و یادگیری سنجش و ارزیابی گردیده و نتایج آن گزارش شده است. درآخر، با استفاده از الگوریتم و نتایج، پیشنهاداتی جهت پیشروی به سوی بودجه ریزی عملیاتی و برنامه ریزی جهت دستیابی به اهداف بلندمدت در بخش روشنایی معابر شهرکرمانشاه ارائه شده است.
BSC,روشنایی معابر,ArcGIS,الگوریتم استراتژیک
https://www.armanshahrjournal.com/article_39366.html
https://www.armanshahrjournal.com/article_39366_447b62b2fdec5f69691d9f427e8749f9.pdf