معرفی سایت "EDRA"

نوع مقاله : مقاله پژوهشی


عنوان مقاله [English]

EDRA

معرفی سایت "EDRA"[1]

الهام سوری*- سمیرا مشایخی **

انجمن تحقیقات طراحی محیطی[2]  یک سازمان بین المللی چند رشته­ای است که در سال 1968 توسط گروهی از طراحان حرفه­ای، محققان اجتماعی، دانشجویان، اساتید و مدیران پایه­گذاری شده است. هدف اصلی این انجمن، پیشرفت و ارتقای تحقیقات طراحی محیطی و در نتیجه بهبود ادراک مردم نسبت به محیط مصنوع و طبیعی اطرافشان و کمک برای خلق محیط­های پاسخنده به نیازهای بشر است. در همین راستا به پژوهش در مورد جدیدترین مسائل طراحی محیطی  می­پردازد.

این سازمان که در سال 1969 تاسیس شده، هم اکنون به به چهلمین سالگرد تاسیس خود رسیده است. انجمن تحقیقات طراحی محیطی معتقد است که ایده های فردا را امروز شناسایی می­کند و مسائلی همچون قابلیت دسترسی، تنوع، روش­های دیجیتالی، پایداری و بهره­وری، بسیار پیش­تر از آنکه وارد تصورات طراحی و محیطی شوند، مورد توجه اعضای این انجمن بوده­ است.

افراد با عضویت در این انجمن، به عنوان یک عضو انجمن، برنامه کنفرانس های سالیانه را دریافت خواهند کرد. برای این افراد هزینه­ های کنفرانس و دریافت مجله کمتر بوده و به شبکه و منابع اعضای این انجمن دسترسی خواهند داشت.

                         این انجمن در حال تلاش برای توسعه یک آکادمی ملی جدید برای طراحی محیطی می باشد و کنفرانس ویژه چهلمین سالگرد تاسیس انجمن خود را در شهر کانزاس ایالت میسوری در هتل هایت ریجنسی از تاریخ 27 تا 31 می 2009 برگزار نموده است. مضمون اصلی این کنفرانس ساخت محلات پایدار بوده و مسائلی چون ارتباط متقابل مردم و مکان­ها را از دید اخلاقی بررسی می­کند. و همچنین به بررسی مسائلی نظیر همه­شمول بودن فضاها، ارزش­های گسترده عدالت اجتماعی و پایداری اهمیت ویژه­ای داده است. انجمن تحقیقات طراحی محیطی بر آن بودکه در چهلمین سالگرد خود زمانی را برای تحلیل و تفکر کسانی که به بهبود کیفیت و روابط بشر و محیط اطراف متعهد هستند، فراهم کند. 

در حال حاضر این سازمان در حال تدارک مقدمات برگزاری چهل و یکمین کنفرانس خود در مورد یکی از دیگر از موضوعات جدید در زمینه­ی طراحی محیطی است. موضوع این کنفرانس در مورد اثرات متقابل سیاست­های دولتی بر محیط مصنوع می­باشد. به عبارت دیگر در این کنفرانس به بررسی این موضوع می­پردازد که کدام سیاست­های دولتی و حکومتی بر محیط مصنوع تأثیر می­گذارد و پژوهش­های طراحی محیطی بر این سیاست­ها چه تأثیراتی دارند[3].

 

پی­نوشت



[1] - http://www.edra.org

[2] - The Environmental Design Research Association (Edra)

[3] - برای دریافت اطلاعات بیشتر به سایت این انجمن مراجعه شود.

 

 

* دانشجوی کارشناسی ارشد طراحی شهری دانشگاه شهید بهشتی                                                       Email: elham.souri@gmail.com   ** دانشجوی کارشناسی ارشد طراحی شهری دانشگاه شهید بهشتی                                             Email: samiira-m61@yahoo.com          

[1] - http://www.edra.org
[1] - The Environmental Design Research Association (Edra)