TY - JOUR ID - 39298 TI - ترسیم نظام سه رنگه معماری ایرانی در اصفهان عصر صفوی بر مبنای تئوری سه گونای عرفان شهودی هند JO - معماری و شهرسازی آرمان شهر JA - AAUD LA - fa SN - 2008-5079 AU - محمد قلی پور, مریم AU - اکبری باصری, قدسیه AD - کارشناس ارشد معماری، دانشکده معماری و شهرسازی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران. Y1 - 2015 PY - 2015 VL - 8 IS - دومین ویژه نامه نورپردازی SP - 35 EP - 52 DO - N2 - این نوشتار درباره سیستم رنگی در معماری ایرانی است که از پژوهش "درمانگری مقامات رمزی رنگ در معماری مقدس ایران برای تدوین چهارچوب درمانگری رنگ در معماری" استخراج شده است. در این پژوهش که به صورت کیفی و با روش پدیدارشناسانه انجام شده است از حدود ۲۰۰ نفر مصاحبه انجام شده است. بعد از بازدیدِ بازدیدکنندگان از سه بنای اصفهان دوره صفوی، کاخ باغ چهلستون، مسجد شیخ لطف الله و بقعه هارونیه یک سؤال از آنان پرسیده شده مبنی بر ادراک رنگی که از بنا داشته اند که پاسخ آن ها توسط یک روان درمانگر و یک عصب شناس بررسی شده است. در گام بعد نتایج به دست آمده از مصاحبه ها که یک سیستم سه رنگه آبی، سبز، قرمز را معرفی می کرد، مقایسه شده است با تئوری سه گونا که مربوط می شود به دکترین هندو. سه گونا (ستوه، رجس، تمس) در آیین هندو از لوازم واجب و اولیه تمام سطوح مختلف آفرینش است. نهایتاً نمودار سه رنگه بر مبنای تئوری سه گونای هندو ترسیم شده است. در واقع، هدف از این نوشتار معرفی یک نظام (سیستم) جدید رنگی است که اضافه شود به ۵۹ سیستم رنگی که از دوران عتیق تا دوران مدرن ثبت شده اند.  UR - https://www.armanshahrjournal.com/article_39298.html L1 - https://www.armanshahrjournal.com/article_39298_c7505c918bb6bf44d299b47587971160.pdf ER -