دکتر مصطفی بهزادفرمعماری و شهرسازی آرمان شهر2008-50792320100301Sustainable Tourism in Suburban Nature Parks with Use of Strategy Analysis Approach (SWOT), Case Study: Nazhvan Lands in Isfahan Suburbگردشگری پایدار درپارکهای طبیعی حومه شهرها با استفاده از رویکردتحلیل راهبردی (SWOT)نمونه موردی: «اراضی ناژوان حومه شهراصفهان»1932584FAJournal Article20091020Nazhvan is the only remained green space in Isfahan suburb located at tow sides of Zayandeh-Rood river which due to unique potentials has attracted different social groups and green groups or those who prefer nature recreation rather than so-called urban recreation, and on the other hand, there are land-owners, land dealers and developers waiting for an opportunity to gain super-profit by buying and selling the land farms and gardens. But in recent years the urban management of Isfahan has decided to preserve farm lands through a strategic site development plan. (Because of increasing extension of the city over the Nazhvan site, and the large extent of the area, the urban management decided to prepare a comprehensive plan for a region as large as 1830 hectares in 1995). In this survey, base on strategic Analysis approach (SWOT), evaluation of strengths(S), weaknesses (W), opportunities (O), threats (T) and regulating different strategies in various contexts, the appropriate strategy has been chosen, that is, conservation of existing green space based on agro tourism side by side ecotourism in a new package which respond both to nature-oriented needs of citizens and conservation of farm lands and gardens in Isfahan suburbs.ناژوان جزیی از پیکره شهر اصفهان و تنها باقیمانده فضای سبز طبیعی حاشیه رودخانه زایندهرود درحومه شهر اصفهان است که بهدلیل قابلیتهای بیهمتای آن، مورد توجه اقشار مختلف اجتماعی بااهداف کاملاً متفاوت قرارگرفته است. درحالیکه دوستداران طبیعت و طرفداران محیطزیست برحفظ وگسترش سرسبزی ناژوان پا میفشارند گروههایی از جمعیت به ویژه مهاجران و سوداگران زمین و مسکن با سوء استفاده از خلاءهای قانونی، اراضی کشاورزی و باغهای محدوده را نابود میکنند. ادامه این روند و نیاز شهروندان به فضای تفریحی موجب گردید که در همین راستا مدیریت شهری ازسال 1374 اقدامات وسیعی را درعرصههای مختلف و با تهیه طرح جامع اراضی ناژوان در دستور کارخود قرار دهد. طی این سالها تلاش براین بوده است که اراضی ناژوان به عنوان یک پارک طبیعی حومهای در مجاورت شهر اصفهان درعین اینکه از توسعه شهر بر روی اراضی کشاورزی و باغها محافظت میشود بتواند به نیازهای گردشگری- فراغتی مردم نیز درغالب تفریحات طبیعت محور پاسخگو باشد. در این مقاله سعی شده است با تکیه بر رویکرد تحلیل راهبردی (SWOT ) به ارائه راهبرد درجهت توسعه گردشگری پایدار در قالب پارک طبیعی حومهای شهر اصفهان با توجه به اینکه این اراضی عمدتاً کشاورزی، بیشهزار و باغ بوده و درطول تاریخ، محل انشعاب مهمترین مادیهای شهر اصفهان و حومه و تولید میوههای مرغوب و صیفیجات بوده است؛ پرداخته شود.https://www.armanshahrjournal.com/article_32584_91d8e3b140f837b58e51df92f7fda12c.pdfدکتر مصطفی بهزادفرمعماری و شهرسازی آرمان شهر2008-50792320100301Introduction of Theoretical Bases for the Pattern as to Determine the Functional Compatible Boundary, a Way to Improve the Programs for Urban Land use in Iranمعرفی مبانی نظری الگوی تعیین محدودههای همگن عملکردی راهی برای اصلاح برنامههای کاربری زمین شهری در ایران102232587FAJournal Article20091112Modern urbanism has been crystallized in order to determine landuse boundary and
how to use them in planning. In the last century, this activity has passed a upward and
downward trend. Nowadays, urban designers tries to achieve a kind of landuse
application depends on ideas such as new-urbanism and sustainable development to
have desirable and with the ability of habitance. The basic challenges with theorists and
experts has caused research to have a continuous procedure.
Although the record of planning is very long in Iran, but measures which have been
done and designs which have been prepared, in the figure of primitive landuse plans has
been highly defective in both prepare and perform stages. Improving this procedure is a
necessity that should be accomplished due to the facts in urbanism and urban
management. Also, it should profit urbanism experiments and theorists which are
considered in the world.
Present article is a part of theoretical bases and suggestive method in this case which
has been presented based on detail research. Adopting synthetic approach and a step by
step process in order to compile a plan of compatible functional border lines in cities
and in order to promote management capability in landuse planning based on
informative skilled banks will be able to take first and effective steps to correct landuse
planning as per social and cultural standards. these are topics which in this article will
be discussed here below.شهرسازی دوران مدرن در برنامهریزی جهت تعیین میزان و نحوه استفاده از اراضی شهری متبلور شده است و در قرن گذشته این فعالیت سیر تحول پر فراز و نشیبی را از سر گذرانده است. امروزه شهرسازان تلاش دارند تا با تکیه بر انگارههایی چون نوشهرسازی و توسعه پایدار به گونهای کاربری زمین شهری دست یابند تا از طریق آن شهرهایی مطلوب و زیستپذیر داشته باشد. چالشهای مبنائی موجود بر سر راه نظریهپردازان و متخصصین باعث شده تا پژوهش در این موضوع روندی مستمر داشته باشد.
اگر چه سابقه برنامهریزی در ایران طولانی است لیکن اقدامات انجام گرفته و طرحهای تهیه شده در قالب انگارههای اولیه برنامههای کاربری زمین و آن هم در اشکالی پر نقص هم از نظر تهیه و هم از نظر اجرا بوده است. اصلاح این روند ضرورتی است که باید با توجه به واقعیتهای موجود در حرفه شهرسازی و مدیریت شهری صورت پذیرد. در عین حال از تجربیات و نظریات شهرسازی مطرح در جهان بهرهمند باشد.
مقاله حاضر بخشی از مبانی نظری و روش پیشنهادی در این رابطه است که بر اساس پژوهش تفصیلی صورت گرفته، ارائه میگردد. اتخاذ رویکردی ترکیبی و فرآیندی گام به گام که به تدوین الگویی تحت عنوان محدودههای همگن عملکردی در شهرها میانجامید و جهت ارتقاء توان مدیریتی در برنامهریزی کاربری زمین بر اساس بانکهای اطلاعاتی کارآمد و هدفمند قادر خواهد بود تا گامی اولیه و موثر را در اصلاح برنامههای کاربری اراضی به لحاظ معیارهای اجتماعی و فرهنگی بردارد؛ در این نوشتار مورد بحث قرار خواهد گرفت.https://www.armanshahrjournal.com/article_32587_6e4ec72ec5206d93a7c13e24ed64f7d4.pdfدکتر مصطفی بهزادفرمعماری و شهرسازی آرمان شهر2008-50792320100301The Role of Physical Planning in Mitigating Urban Vulnerability against Earthquakeنقش برنامه ریزی کالبدی در کاهش آسیب پذیری شهرها در برابر خطرات زلزله233132588FAJournal Article20091101One of critical elements to reduce the damage of earthquake is the community`s
preparation to confront it. Making preparations to confront earthquake can be treated in
many ways. By applying physical planning mechanisms, cities can be designed and
planned in a way that they suffer the least damage during the earthquake. This paper
tries to Study the role of urban physical planning and concerning urban topics such as
urban structure, urban texture, urban form and urban density within theoretical
framework of urban planning in mitigating earthquake damages. Diverse urban
structures show different reactions against the earthquake. For instance, multi-center
urban structures are able to handle the earthquake better than single center structures.
By increasing the ratio of built area to whole area of parcel or to open space, the
vulnerability of open space due to piled up debris in it will be decreased substantially.
Some land-uses play a crucial role in situating urban vulnerability against the
earthquake. These land-uses are called "Special Land-Uses". Due to their critical
function in confronting earthquake, any damage to these land-uses during the
earthquake, may lead to catastrophic consequences. Hence, it is imperative to appoint
special land-uses with delicate and knowledgeable consideration so that the least
damage will be suffered by these centers.آمادگی قبلی برای برخورد با زلزله، یکی ازمهمترین عوامل در کاهش خسارتهای ناشی از زلزله است. آمادگی برای برخورد با زلزله جنبههای گوناگونی دارد و میتوان با استفاده از تمهیدات برنامهریزی کالبدی، شهرها را به گونهای طراحی و برنامهریزی کرد که به هنگام زلزله کمترین آسیب به آنها وارد شود. در این مقاله شناساندن نقش برنامهریزی شهری و کالبدی و موضوعات مرتبط با آن مانند: « ساختار شهر، بافت شهر، شکل شهر، تراکمهای شهری و نحوه کاهش خسارتهای زلزله از دیدگاه برنامه شهرسازی» بررسی شده است. ساختارهای شهری گوناگون، مقاومتهای متفاوتی در برابر زلزله دارند و شاید بتوان گفت که به طور مثال: ساختار چند مرکزی بیش از ساختار تک مرکزی در برابر زلزله مقاومت دارد. با افزایش نسبت ساخته شده به کل سطح زمین و یا به فضای باز، آسیبپذیری فضای باز ناشی از ریزشآوار ساختمانها و غیر قابل استفاده شدن بافت افزایش مییابد. بعضی از کاربریها در شهر وجود دارند که نقش بسیار حساسی در جلوگیری از آسیبپذیری شهر در برابر زلزله دارند؛ این کاربریها به «کاربریهای ویژه» معروفند. آسیب دیدن این کاربریها به دلیل عملکرد حساسی که به هنگام وقوع زلزلهدارا میباشند، از حساسیت فوقالعادهای برخوردارند و ضروری است در مکانیابی این گونه کاربریها دقت فراوان صورت گیرد تا حداقل به این مراکز آسیبی وارد نشود.https://www.armanshahrjournal.com/article_32588_4210414d91780f3b09deab22bea187c2.pdfدکتر مصطفی بهزادفرمعماری و شهرسازی آرمان شهر2008-50792320100301Qualitative Norms for Democratic Urban Spaces Designهنجارهای کیفی طراحی فضای شهری مردم مدار (آزادی مدار)324832590FAJournal Article20090620Considering humanity was a basic issue from the emergence of urban design discipline. In addition, looking into the views of theoreticians of this field, a tendency for humanity and the liberality related to social life could be vividly traced during history. Therefore, what has been introduced as Democratic Urban Space Design is the consideration of ideas linking of humanities, people friendliness, and democratic concerns in urban context. In short, Democratic Urban Space Design is a concept which aims at "designing for all" and is concerned with the users' rights, freedom of access, and freedom of action in public places. Nevertheless, there has rarely been argued about the linkage between humanitarian and freedom norms in urban design process & professions fields. Having appropriate knowledge about environmental criterion & norms which their existence in public spaces addresses the people friendliness of such space, can be an introductory cue for understanding relationship between urban design & freedom. The responsive environments include such norms whose understanding from the freedom centeredness and people centeredness points of view can help us to identify these types of norms. This article is addressing specific methodology aiming to find appropriate norms for designing democratic urban public spaces. First of all, the general attributes of democracy and the normative characteristics of responsive environment have been studied from related field views & related case studies. Then, a comparative study in these areas could identify the common norms which play active role both in public spaces and in the arena of democracy. In the end, the aforementioned qualitative norms will be investigated briefly understanding their capabilities for design of a responsive public space/place in relation to democracy, human rights and freedom.محوریت "انسان" در طراحی شهری، از بدو ظهور حرفه ـ دانش طراحیشهری مدنظر بوده است. بهعلاوه، با نگاهی به دیدگاههای نظریهپردازان این حوزه معرفتی، گرایش به انسان و آزادیهای منتسب به او در بیشتر اظهار نظرها قابل ردیابی است. از این رو آنچه در این نوشتار به عنوان فضای شهری مردممدار (آزادیمدار)<sup>2</sup> مطرح است، نخ تسبیح گرایشهای نوعا پراکنده انسانمدارانه، مردمدوستانه و آزادیخواهانه طراحی شهری از نگاه اندیشمندان این رشته به شمار میرود. در یک کلام، طراحی فضاهای شهری مردممدار مفهوموارهای<sup>3</sup> معطوف به "طراحی برای همگان" میباشد که حمایت از حقوق استفادهکنندهگان، ایجاد دسترسی، آزادی عمل و ... را دنبال میکند. معهذا، به ندرت از حوزه همپیوندی هنجارهای انسانمدارانه و آزادیمدارانه جوامع با قالبهای حرفهای، مفهومی و فرایندگاری طراحیشهری سخن گفته شدهاست. آگاهی از شاخصها یا هنجارها و زیرهنجارهایی که موجودیت آنها در بار محیطی فضاهای شهری (همگانی) مبین مردممدار بودن آنها باشد، مقدمهای است که میتواند چهگونهگی ارتباط طراحیشهری با مردممداری را نشان دهد. محیطهای پاسخده واجد هنجارهایی هستند که شناخت آنها از نگاه آزادیمداری یا مردم مداری میتواند هنجارهای مذکور را بازشناسایی نماید. این مقاله در راستای دستیابی به هنجارهای کیفی طراحی فضاهای شهری مردممدار، روششناسی خاصی را دنبال مینماید، که بر اساس آن، طی مطالعات جداگانهای در حوزه دموکراسی(مردممداری) و طراحیشهری، ویژگیهای عمومی دموکراسی و هنجارهای کیفی پاسخدهندگی محیط از نگاه نظری و مطالعات موردی نمونه حاصل گردیده است. و با تطبیق و قیاس آنها با یکدیگر، دستهبندیهای جداگانهای از هنجارهای کیفی محیطی در قالب ویژگیهای مردممداری بهدست میآید که زمینه را برای یافتن نقاط اشتراک هنجارهای محیطی و استنتاج "هنجارهای کیفی طراحی فضاهای شهری مردممدار" مهیا مینماید. در انتها هنجارهای کیفی مذکور به تفکیک، خلاصهوار مورد بررسی قرار میگیرند.https://www.armanshahrjournal.com/article_32590_be62d6739fbc70ad99cb4f86bd985325.pdfدکتر مصطفی بهزادفرمعماری و شهرسازی آرمان شهر2008-50792320100301Reconsidering Contrast for Enhancing Visual Diversity in Urban Public Spaces, Case Study: Baharestan Square, Tehranبازخوانی مفهوم تضاد در ارتقا تنوع بصری فضاهای عمومی شهری، نمونه موردی: میدان بهارستان تهران495632591FAJournal Article20090801Urban public spaces quality is one of the most important concentrations in recent urban
design research. Trying to achieve urban public spaces that atones citizens is one of main
strategies of urban design projects. Because of visual relationship, it seems that visual
quality is one of the first stages of urban spaces pleasure. In urban design fundamentals this
subject argued in visual aesthetics of urban public spaces and basic concepts like
proportion, contrast, harmony and etc is considering. Among these concepts contrast has an
ambiguity that usage way of it has different results. We can say there is common border
between last degrees of contrast and first degrees of opposition. Notwithstanding negative
look of opposition when we consider it in urban design way of using can be negative or
positive. Review of great urban public spaces shows that there is degrees of opposition and
contrast. Urban design history in Iran has rich treasure of intelligent use of contrast. We can
see this intelligent use of contrast in all city and urban spaces like streets, plazas and etc.
Yazd and Isfahan in center of Iran are the famous cities for using contrast. Complexity has
been one of main concept in architecture and urban design of 20 century and one of main
critical subject between modernism and post modernism. Robert Venturi is famous person
for this subject. His famous book, complexity and contradiction is one of main references
for using contrast in architecture.
According to monotony in urban public spaces aspect of Iranian cities, it seems that we can
use potential of contrast for creating more visual diversity. Visual diversity can effect on
urban vitality. Baharestan square is one of the best cases that have potential of contrast and
opposition, but this subject has not been analyzed in formal aesthetic of square. Not pay
attention to this potential leads to lack of visual integration and visual perception.
In this article with description method and data collection with observation method, first we
define contrast, opposition and their degrees; second we try to analyze relation between
contrast and pleasure of urban public space in Baharestan square. It seems that using
contrast can enhance quality of Baharestan square and this contrast can effect on urban
identity of this square.
All considerations about contrast recognition in Baharestan square shows that different
design experiences of different historical period in main elements of main structure like
National Assembly, Sepahsalar Mosque and Islamic Assembly creates positive contrast.
They have built in different time from Ghajar period to now. Baharestan square is a scene
for showing this beautiful companion and narrative of this visual diversity picture. Pay
attention to this potential is one of main steps to enhance visual diversity of square. This
subject relates to wall height. This potential of contrast can deliver into square and in
organization project of Baharestan square we can use contrast in floor, walls and urban
furniture in accompany with effective contrast of formal elements to achieve special
identity of Baharestan square. Baharestan square with this identity introduce one of good
pattern for other urban public spaces.<em>موضوع کیفیت فضاهای عمومی شهری یکی از نقاط تمرکز پژوهشهای اخیر طراحی شهری بوده و تلاش در جهت ایجاد فضای عمومی شهری که رضایت شهروندان در وجوه مختلف را جلب نماید، به عنوان یکی از راهبردهای اصلی پروژههای طراحیشهری مطرح شده است. به نظر میآید در این میان کیفیت بصری فضا به علت تعامل دیداری مستقیم با چشم انسان یکی از نخستین گامهای درک خوشایندی فضا توسط شهروندان میباشد. در مبانی طراحی شهری این موضوع با زیباییشناسی بصری فضاهای عمومی شهری همراه میشود و مفاهیم پایهای همچون تناسب، تباین، هماهنگی، تضاد و ... در این ارتباط مطرح میشوند. در میان این مفاهیم تباین و تضاد از ابهام بیشتری نسبت به بقیه برخوردار بوده و نوع استفاده از آنها میتواند برآیندهای مختلفی را به همراه داشته باشد. به نوعی میتوان گفت بین درجههای انتهایی تباین و درجات ابتدائی تضاد یک همپوشانی ایجاد میشود. با وجود آن که در ظاهر واژه تضاد بار منفی به ذهن متبادر میشود ولی هنگامی که این موضوع در طراحی شهری مطرح میشود چگونگی استفاده از</em><em>آن است که می</em><em></em><em>تواند منفی یا مثبت باشد. نگاه به اغلب فضاهای شهری شاخص بیانگر این مطلب است که در عمده این فضاها درجهای از تضاد وجود داشته است. تاریخ طراحی شهری در ایران دارای گنجینهای از تجربههای غنی استفاده هوشمند از تضاد در فضاهای شهری است. در تاریخ معماری و شهرسازی قرن بیستم نیز موضوع پیچیدگی و تضاد یکی از مهمترین نقدهای پست مدرنیسم بر دوران مدرنیسم بوده است.</em>
<em>با توجه به یکنواختی حاکم بر سیمای فضاهای عمومی شهری در شهرهای امروزی ایران به نظر میآید میتوان از پتانسیلهای تضاد در ایجاد تنوع بصری بیشتر بهره برد. میدان بهارستان تهران یکی از بارزترین نمونههایی است که با وجود داشتن این پتانسیل غنی از تضاد به خوبی مورد بررسی قرار نگرفته و جایگاه این تضاد در زیباییشناسی فرمی میدان به خوبی تحلیل نشده است. این امر خود زمینه ساز عدم وجود یک انجام بصری و عدم ادراک بصری مناسب شده است.</em>
<em> این مقاله با تکیه بر روش تحقیق توصیفی و گردآوری اطلاعات به روش میدانی و مشاهدهای ابتدا به تعاریف تضاد و تباین و درجههای آنها پرداخته، سپس رابطه بین پیچیدگی و تضاد با جالب بودن و دلپذیر بودن فضاهای عمومی شهری را در تحلیل میدان بهارستان مورد بررسی قرار میدهد. </em>
<em>مجموع تحلیلها در بازخوانی مفهوم تضاد در میدان بهارستان حکایت از آن دارد که تجربه طراحی دورههای مختلف تاریخی در مهمترین عناصر ساختار بصری میدان بهارستان یعنی مجلس ملی، مسجد سپهسالار و مجلس شورای اسلامی سبب ایجاد صحنهای از همنشینی این عناصر در یک تضاد مثبت دارد و فضای باز میدان بهارستان به نوعی روایتگر این تابلوی تنوع بصری است. توجه به این پتانسیل یکی از مهمترین گامها در ارتقا تنوع بصری میدان بوده که در ارتباط باارتفاع جدارهها و عناصر ارتفاعی میدان میباشد. این پتانسیل تضاد میتواند به درون میدان نیز رسوخ کرده و در طرحهای ساماندهی میدان با استفاده از تضاد در کف، بدنه و مبلمان در همراهی با تضاد موثر عناصر فرمی میدان در راه دستیابی به هویت خاص میدان بهارستان گام برداشت. </em>https://www.armanshahrjournal.com/article_32591_55d54ce4b05279117d1f6c3fd8fc3f62.pdfدکتر مصطفی بهزادفرمعماری و شهرسازی آرمان شهر2008-50792320100301The Study of Affecting Indicators in Urban Identity, Case Study Jolfa Neighborhood in Isfahan Cityبرررسی و ارزیابی شاخص های موثر در هویت شهری، نمونه موردی: محله جلفا در شهر اصفهان576932599FAJournal Article20090809City is the greatest symbol of human civilization that human built that for its security
and comfort. City is not just a settlement, but it is a place in which spirit of society is
blown and takes identity from that. Urban identity is the identity of a group that finds
meaning by objective emergence in body and concept of the city and leads citizens
toward urbanization via creating recall of common memories in citizens, belongingness
and dependence. Although, the city's identity is depending on culture of its citizens, it
influences the process of citizenship creation and may cause to composition of relative
criteria with cooperation and judgment of residents and viewers.
Since "identity" is a complex of attributes and specifications that cause "distinguish" of
an individual or society from other people and societies; the city is also characterized
and becomes independent following this criterion. The issue of identity in general and
urban identity in particular is among issues being important due to its role in cognition
of individuals, things, societies and places.
Despite importance of this case in recent periods, the crisis of urban identity is
worryingly felt; because in the past, cities and urban spaces have been having
independence, character and a specific identity. While what is formed in public minds is
nothing but a complex of tall buildings, streets, offices and parks that as a result of that
sense of belonging to these spaces becomes low and lower. In fact, it should be said that
in contemporary period and especially in recent years building for construction not for
living has not left any space for considering important and deep issues like identity in
urbanization and architecture. Urban planners and managers are seriously trying to
supervise human-made body of the city by composing regulations and on the other
hand, the citizens who are following culture and cultural elements of their society are
insisting to lead the city's body based on their understanding of urban identity. This
issue has created major problems in process of formation of cities' body and practically
has created large voids in existing situation from the "Utopia".
Today, due to lack of necessary educations and non-thought following of western
approaches and modern patterns, many cities are forming and developing against
original identity of Iranian city. Beyond this, urban spaces and especially historical
urban spaces have great importance due to their role in formation of mental image and
cognitive plan of cities in giving identity to them.
At the present paper, effective indicatives on urban and neighboring identity in Jolfa
neighborhood, located in district 5 of Isfahan Municipality that its formation goes back
to Safavi era is introduced. These indicatives are studied in different environmental,
social, economic, physical and spatial dimensions and their effects on formation and
sustainability of the identity of this neighborhood were analyzed. Information gathering
and analysis done in this regard has been based on case study and adjustment
researches. At the end strategies are provided along with more promotion of these
indicatives in this neighborhood.شهر بزرگترین نماد تمدن بشری است که بشر آن را برای امنیت و آسایش خود بنا نموده است. شهر تنها یک سکونتگاه نیست، بلکه آبادی است که روح اجتماع در آن دمیده شده است و از آن هویت میگیرد هویت شهری، هویت جمعی است که با تبلور عینی در فیزیک و محتوای شهر معنادار میشود و به واسطه ایجاد تداعی خاطرات عمومی در شهروندان، و تعلق خاطر شهرنشینان را به سوی شهروند شدن هدایت میکند. پس هرچند که هویت شهر خود معلول فرهنگ شهروندان آن است؛ لیکن فرآیند شهروندسازی را تحت تاثیر قرار داده و میتواند باعث تدوین معیارهایی مرتبط با مشارکت و قضاوت نزد ناظران و ساکنان گردد.
از آنجایی که «هویت» مجموعهای از صفات و مشخصاتی است که باعث «تشخص» یک فرد یا اجتماع از افراد و جوامع دیگر میشود؛ شهر نیز به تبعیت از این معیار، شخصیت یافته و مستقل میگردد. مقوله هویت به طور عام و هویت شهری به طور خاص از جمله مقولاتی است که به جهت نقشی که در شناخت افراد، اشیا، اجتماعات و مکانها دارد، حائز اهمیت فراوان است. علی رغم اهمیت این موضوع در دوران اخیر بحران هویت شهری به صورت نگران کنندهای احساس می گردد شهرها و فضاهای شهری در گذشته از استقلال، شخصیت و هویت ویژهای برخوردار بودهاند؛ در حالیکه آنچه از اغلب شهرهای کنونی در ذهن عموم شکل میگیرد جز مجموعهای از ساختمانهای بلند، خیابانها، ادارات و پارکها نیست که در نتیجه آن، تعلق خاطر به این فضاها به مرور کمتر و کمتر میشود. در واقع باید گفت در دوره معاصر و به خصوص در سالهای اخیر ساختن برای ساختن و نه ساختن برای زیستن مجالی را برای توجه به مقولاتی مهم و عمیق همچون هویت در شهرسازی و معماری باقی نگذاشته است. مدیران و طراحان شهری به جدیت با تدوین قوانین سعی بر اعمال نظر خود را بر کالبد مصنوع شهر داشته و از سوی دیگر شهروندان نیز که تابع فرهنگ و عناصر فرهنگی جامعه خویشند، اصرار بر هدایت کالبد شهر بر اساس فهم خویش از هویت شهری دارند. این مسئله مشکلات عدیدهای در فرآیند شکلگیری کالبد شهرها ایجاد نموده است و عملاً خلأهای بزرگی در وضع موجود با آرمان شهر پدید آورده است. از طرفی به علت عدم آموزشهای لازم و تقلیدهای بدون اندیشه از مظاهر غربی و الگوهای مدرن، شهرهای زیادی بر خلاف هویت اصیل شهر ایرانی، در حال شکلگیری و گسترشاند. در این میان فضاهای شهری و بهویژه فضاهای شهری تاریخی به سبب نقشی که در شکل دادن تصویر ذهنی و نقشه شناختی از شهرها در هویت بخشی به شهرها از جایگاه ویژهای برخوردارند. در مقاله حاضر شاخصهای مؤثر بر هویت شهری و محلهای در محله جلفا، واقع در منطقه پنج شهرداری اصفهان که شکلگیری آن به دوران صفوی باز میگردد؛ معرفی شده است. این شاخصها در ابعاد گوناگون زیستمحیطی، اجتماعی، اقتصادی و کالبدی فضایی و میزان تاثیرشان برمبنای مطالعات میدانی وتطبیقی بوده است درانتها راهکارهایی درراستای ارتقای هرچه بیشتر این شاخصها دراین محله ارائه شده است.https://www.armanshahrjournal.com/article_32599_ad3b1213f432b56ec24f604c4a989348.pdfدکتر مصطفی بهزادفرمعماری و شهرسازی آرمان شهر2008-50792320100301The Assessment of Continuous Indicators of Urban Spaces Identity Exposition, Case Study of the Lalehzar Street in Tehranبررسی شاخص های تداوم یافته در تبیین هویت فضاهای خیابان لاله زار تهران707732600FAJournal Article20090511In the definition of urban identity and its relationship with its elements it is necessary,
pay attention to changes and inevitable historical and social developments. The cause of
the continuous formation and development of the places should be searched in the
cultural and historical changes. These changes will be cause to add the new elements to
a collection or to be removed some elements of it. In This Way, historical component of
places that are derived from cultural developments, to into their identity bases.
In urban studies, identity is considered through its interaction with concept of space, and
also through its role in creates mental space and thus the quality of urban life.
Therefore, the role of cities as centers to promoting the cultural indicators has been
approved because in the public spaces the social interaction occur and maturate. In fact,
a close internal relationship occurs between urban space and cultural identity.
Generally, urban spaces are covered a historical identity during the time. Indicators
which are effective on historical identity explosion have caused a similar functional
effect in the above mentioned space during the time. These indicators cause continuity
of identity in urban spaces so that it is also acceptable to named a historical identity .
On the other hand, today we are faced with some urban spaces which lacking positive
identity or are eligible for a neutral identity .Therefore, regarding each of the urban
spaces may have one or more indicators of identity in the past or already the ability
to offer such functional can be survey in order to identify and index funds to
strengthen their historical identity.
In this article, after defines and readout the concept of identity in urban spaces, the
author is dealing with the effective indicators and continuous in formation of the space
identity of the under investigation and finally the author is dealing with the general
policies to strengthen the identity and the restoration.در تعریف هویت شهر و رابطه آن با عناصرش، توجه به دگرگونیها و تحولات اجتنابناپذیر تاریخی و اجتماعی ضرورت دارد. دلیل ظهور و شکلگیری مداوم مکانها را در دگرگونیها و تحولات فرهنگی و تاریخ باید جستجو کرد. این تحولات سبب میشود که عناصر جدیدی به یک مجموعه اضافه شده، عناصری از آن حذف شوند و به این ترتیب مؤلفه تاریخی مکانها که خود ناشی از تحولات فرهنگی هستند، به ارکان هویتی آنها تبدیل شوند.
در مطالعات شهری، هویت به واسطه رابطه متقابلی که با مفهوم فضا دارد و نیز به واسطه نقشی که در ایجاد تصویر ذهنی از مکان و در نتیجه کیفیت زندگی شهری ایفا میکند مورد توجه است. از این رو نقش شهرها به عنوان مراکزی برای اشاعه شاخصهای فرهنگی جوامع پذیرفته شده است، چرا که در فضاهای عمومی است که روابط متقابل اجتماعی رخ میدهد و به بلوغ میرسد و در حقیقت یک رابطه درونی نزدیک میان فضای شهری و هویت فرهنگی به وجود میآید.
بدین ترتیب فضاهای شهری عموماً در طول زمان مشمول یک هویت تداوم یافته تاریخی می شوند. شاخصهایی که در تبیین این هویت تاریخی موثر هستند در طی زمان تاثیرات کارکردی مشابهی را در فضای مورد نظر باعث میشوند. این شاخصها باعث تداوم هویت فضاهای شهری میشوند به طوریکه میتوان به آن یک هویت تاریخی اطلاق کرد.
میتوان گفت در میان انواع فضاهای شهری، خیابانها دارای اهمیت ویژهای میباشند. از دید عملکردگرایان، خیابان فضایی ارتباطی است که جهتدهنده، تقسیم کننده و تقویت کننده ساختار شهر است و آنان که به ادراک محیط اهمیت میدهند راهها را مهمترین عامل سازمان یافته در نقشهپردازی ذهنی انسان میدانند. از طرف دیگر امروزه با برخی از این فضاهای شهری روبرو هستیم که فاقد هویت مثبت و یا واجد نوعی هویت خنثی هستند. از اینرو با توجه به اینکه هر یک از فضاهای شهری ممکن است در گذشته دارای یک یا چند شاخص هویتی بوده یا هم اکنون قابلیت ارائه چنین کارکردهایی را داشته باشند، میتوان به کنکاشی در جهت شناسایی و تقویت وجوه شاخص هویت تاریخی آنها اقدام کرد. در این نوشتار پس از تعریف و بازخوانی مفهوم هویت در فضاهای شهری به بررسی شاخصهای موثر و تداوم یافته در شکلدهی به هویت فضای مورد مطالعه و در انتها به بیان سیاستهای کلی در جهت تقویت و احیاء هویت آن پرداخته شده است.https://www.armanshahrjournal.com/article_32600_395db1d23d0e688fbe651e18c63bd63d.pdfدکتر مصطفی بهزادفرمعماری و شهرسازی آرمان شهر2008-50792320100301Ecological Park: Natural-Cultural Ecologyپارک اکولوژیکی؛ بوم شناسی طبیعی- فرهنگی788932601FAJournal Article20090714A sustainable approach to visual environments of cities along with sustainable urban
planning is based on three principles, sustainable socio-spatial structure, patterning from
nature, and applying renewable sources of energy, presenting a new position and image
of townscape, in which proper answers to the ecological issues, economical welfare and
public life on a Green (ecological) aesthetics’ basis have been synthesized. Among
these, a planning system to establish parks as a guideline and a pioneer for
comprehensive, multilateral urban planning and green space /greenbelt designing as a
fundamental procedure for park planning and as a part of the cityscape is a joint
between citizens and nature. Man as a citizen has lost his active presence in outdoors
due to rapid industrial, technological advances and has become stranger to nature. In
this way, their emotional and social needs to the environment are under the direct
influence of economical, industrial issues and have got a new form.
Since 1991, introducing a new topic of city parks, called ecological parks, has put a new
challenge on the human-nature relationship and his environment. These new ecological
parks which are very different from the previous picturesque parks are in harmonious
with sustainable cityscape planning rules resulted from a sustainable urban planning.
This paper purposes to have a descriptive survey on the related literature and a
comparative analysis on the successful examples of such ecological parks, handling
what the characteristics of those ecological parks are in reproducing the cultural-natural
identity of a place and reinforcing a sustainable townscape? Does the ‘
<em><span style="font-family: TimesNewRomanPS-ItalicMT;">ecological’ </span></em><span style="font-family: TimesNewRomanPSMT;">term</span>
attached to ‘
<em><span style="font-family: TimesNewRomanPS-ItalicMT;">a sustainable planning’ </span></em><span style="font-family: TimesNewRomanPSMT;">phrase just mean natural ecology or indeed, it</span>
means a social ecology and or maybe a combination of these two? And along this, to
design eco-oriented, which trend must be considered to follow?
Resulted from these surveys /studies extremely introduce the characteristics of an
ecological park as a combination of a natural scope and a cultural scope through which
public spaces are planned along with an ecological approach. Many factors, including
increasing purposeful social relations along with direct and indirect teaching and
introducing techniques for protecting environment consists basic outlines for a suitable
planning and its functions. Most successful examples of these parks, regarding the spirit
of the matter, have formed in sites which some time a producing-consuming cycle
performed to vitalize it once again. Such endeavor explains a simultaneously serious
attention to natural ecology and cultural ecology to create a dynamic visual and
functional condition for a city and this, itself may, in turn, introduce a technique to
revitalize and renovate forgotten urban ecosystems.رویکرد پایدار به محیط بصری شهر در راستای طراحی پایدار، بر اساس سه اصل ساختار اجتماعی- فضایی پایدار، الگوبرداری از طبیعت و استفاده از منابع انرژی تجدید پذیر، معرف جایگاه و نقش جدید منظر شهری است که در آن بایستی پاسخهای مناسب به مسائل اکولوژیک، رفاه اقتصادی و زندگی جمعی در بستر زیباییشناسی اکولوژیک، با یکدیگر تلفیق شده باشند. در این میان سیستم طراحی پارک به عنوان هدایتگر و جلودار طراحی شهری جامع و همه جانبه و فضای سبز به عنوان بستر اصلی طراحی پارک و بخشی از سیمای شهر، محل ارتباط انسان شهرنشین و طبیعت است. انسانی که با توسعه سریع پیشرفتهای صنعتی و تکنولوژیکی، حضور فعال خود را در فضاهای باز شهری از دست داده و با طبیعت نیز بیگانه شده است. به این ترتیب احتیاجات روانی و اجتماعی افراد از محیط زیست تحت تاثیر مستقیم مسائل اقتصادی و صنعتی قرار گرفته و فرم تازهای یافته است.
از سال 1991 با مطرح شدن عنوان جدیدی از پارکهای شهری به نام پارکهای اکولوژیکی، چالش جدیدی در زمینه ارتباط انسان و محیط زیست پیرامونش در بستر شهر مطرح شد که بسیار متفاوت از پارکهای منظری گذشته است و همگام با اصول طراحی چشم انداز شهری پایدار که حاصل الگوی طراحی شهری پایدار است، گام بر میدارد.
این نوشتار بر آن است تا با مروری توصیفی بر ادبیات موضوع و تحلیل قیاسی نمونههای موردی موفق چنین پارکهایی، به این مساله بپردازد که ویژگیهای پارک اکولوژیکی در باز تولید هویت طبیعی- فرهنگی مکان و تقویت چشم انداز شهری پایدار چیست؟ آیا منظور از لغت اکولوژی در طراحی پایدار صرفاً اکولوژی طبیعی است یا در واقع یک اکولوژی فرهنگی و شاید ترکیب این دو، و در این راستا برای طراحی اکو محور چه روندی باید در نظر گرفته شود. نتایج حاصل از این بررسیها در نهایت معرف ویژگیهای پارک اکولوژیکی به عنوان ترکیبی از منظر طبیعی و منظر فرهنگی است که در آن فضایی جمعی با رویکرد اکولوژیکی طراحی میشود و عواملی از جمله افزایش تعاملات اجتماعی هدفمند در راستای آموزش مستقیم و غیر مستقیم و ارائه راهکارهای حفاظت از محیط زیست، چهارچوب اصلی طراحی و عملکردی آن را تشکیل میدهند. اکثر نمونههای موفق این پارکها، با توجه به ماهیت موضوع در سایتهایی که زمانی در آنها چرخهای از فعالیتهای تولیدی- مصرفی انجام میشد شکل گرفتهاند تا گذشته سایت را دوباره احیا کنند. چنین تلاشی بیانگر ضرورت توجه همزمان به بوم شناسی طبیعی و بوم شناسی فرهنگی در راستای ایجاد محیط بصری و عملکردی دینامیک و پویا در شهر است و این خود می تواند راهکاری در باززنده سازی و احیای اکوسیستمهای فراموش شده شهری باشد.https://www.armanshahrjournal.com/article_32601_f85a37fc951b5c8227b635a667e9f513.pdfدکتر مصطفی بهزادفرمعماری و شهرسازی آرمان شهر2008-50792320100301Analysis of the Structural and Formal Systems in Iranian Landscape Architectureتحلیل نظام های ساختاری و شکلی حاکم بر معماری منظر ایرانی (باتاکیدبرغالب ادیان توحیدی ایران)9010232602FAJournal Article20090902Nature is the source and a symbol of existence. It is a sacred being in which all the
organs are in order and balance. In gardens, our relation with the nature is in extreme.
Meanwhile, Iranian landscape architecture and the gardens particularly crystallize the
mystical balance of the world. This landscape design is in fact an old primary pattern to
provide the human being with his complicated wills.
It reflects the hidden aspects of an unvisual splendor which ends in peaces and
complacency.
The scope of this article is to analyze the structural and formal systems in Iranian
landscape architecture in order to achieve a better understanding of the relationships
between the ethical concepts and the formation of the Persian green space design.
Herein, the ethical believes of the main two religions of Iran (Zoroaster and Islam) are
of a greater importance. Considering these relations between the ethics and architectural
design could indeed increase the quality of sensible green spaces in the context of
Islamic cities.
The research method of this article is analytical and descriptive. The contents rely
heavily on three bases: 1) the information provided by observational methods during
several inspections of the old Persian gardens before and after Islam (as a part of the
authors` field work) 2) The consultancy of leading experts on landscape design and
Iranian ethical architecture specialists from the University of Tarbiat Modares in
Tehran. 3) Historical documents and travel accounts concerning the traditional design
techniques and the architectural heritage of the Iranian region.
The results show that the affection from different ethical concepts could increase the
quality of design conformed to the country`s religious thoughts. And this could indeed
provide a better condition for the survival of our landscape design.طبیعت کلیت و مظهر تجلی وجود است مقام خاص و مقدسی دارد در باغ و در آن همه چیز در حال نظم و تعادل قراردارد در باغ طبیعت از پیش اندیشیده شده، رابطه انسان و طبیعت را در نهایت هماهنگی نشان میدهد. باغ به کمک اشکال منظم هندسی رابطه میان طبیعت و دنیای درون به تصویر میکشد. دراین میان معماری منظرایرانی مفهوم عرفانی و مذهبی طبیعت و نظم جهانی را منعکس و مفاهیم فضاها را مطرح میکند معماری منظر ایرانی آن فضای سبز و منظم در واقع الگویی ابتدایی و قدیمی است که پیچیدهترین نیازهای انسان را برآورده میکند و علایم بیرونی و قابل رویت از شکوهی درونی و غیر قابل رویت ر ا عرضه میکند و نظم و معنایی ابدی درتلاطم بحران دنیوی زندگی جاودانی علی رغم آرامش و هیاهو را وعده میدهد.
این مقاله با هدف تحلیل نظامهای ساختاری و شکلی حاکم بر معماری منظر ایرانی و بسط و توسعه فرآیند تأثیرپذیری ساختار شکلی و مفهومی معماری منظر در ایران از مفاهیم مذهبی و غالب ادیان توحیدی ایران شامل زرتشت و اسلام، به منظور ارتقاء کیفی مصادیق معماری منظر تنظیم گشته است. روش تحقیق از نوع تحلیلی- توصیفی و انتخاب پنج نمونه موردی از مصادیق باغهای ایرانی و روش جمع آوری اطلاعات از نوع کتابخانهای و میدانی توسط مشاهده نمونههای باقی مانده از مناظر ایرانی از دوره زرتشت و اسلامی میباشد. پس از تجزیه و تحلیل نظامهای ساختاری و شکلی حاکم بر معماری مناظر ایرانی در نهایت چنین نتیجه میشود که کیفیت تأثیرپذیری محیط مصنوع زیست بشر از مفاهیم مذهبی، به دلیل غنای آموزههای هر مسلک توحیدی و تاثیر شگرفی که این تأثیر پذیری میتواند بر افزایش کیفیت محیطی بگذارد، ضرورت بررسی پژوهشی این جستار را به منظور تعیین فاکتورها و عواملی که توجه به آنها میتواند سبب ارتقای کیفی محیط در طرحها و پروژههای دوران حاضر گردد، مشخص مینماید.https://www.armanshahrjournal.com/article_32602_0e15a84cdfeffce297e36db1915929db.pdfدکتر مصطفی بهزادفرمعماری و شهرسازی آرمان شهر2008-50792320100301Making Desirability in Pedestrian Way's Urban Scapeایجاد منظر شهری مطلوب در مسیرهای پیاده10311232603FAJournal Article20091020The presence of pedestrians in urban spaces creates social life and character. Walking
on foot is the oldest, most normal and the most essential shape of human move and
walking is still the most important possibility for visiting places, activities and feeling
the motion and emotion of life, to find out the values and hidden attractions in the
environment.
Walking has major important in the perception of space identification, feeling of
belonging to the environment and conceiving qualities of environment.
Today, the number of pedestrians has decreased because most people do not use
walkways. They instead use motorcars as an alternative to commute and, since
motorcars play the major role in transportation systems, everything in our cities are built
depend on car’s speed, ( quantities to qualities ) and pedestrians and their needs are
ignored as major members of city maker. So Urban planners and designers endeavor to
find out the best way to eliminate roadway and convert to walkway, in order to recreate
this livelihood to the city center. It becomes necessary to have this urban character that
able to attract people to use pedestrian walkways as an indication to successful urban
place.
Pedestrian ways that are rebuilt after years, because of decrease of the people’s safety
and people’s need to walk, are the major part of urban spaces , where provide for all
people, possibility of interrelation, walking, spending times of leisure, playing,
shopping, gathering and manifesting, meeting, sitting, looking at, accessing, travelling,
advertising, informing and … .
One of the forgotten issues that is the important problem in our cities is no attention to
the urban scape in the pedestrian ways.
Urban scape is the sensible environment that effect on people’s behavior and its results.
A degree of affect of environment on people, depends on degree of human’s perception
that itself depends on preparedness of visitor for perception, perceptual capacity and
situation of environment of perception.
In this study, it’s tried to present some strategies to improve the pedestrian way's urban
scape. To achieve these strategies, the descriptive-analytical method is used.
For that, major theorists are Symon Bell, Jahanshah Pakzad, Gorden Cohlen and
Koorosh Golkar and so on.
It is important to know that because of circumstances of the research, it’s focused on
form factors but it is necessary to attention to other factors too. Because they have
important role in making desirability of urban scape.حرکت پیاده طبیعیترین، قدیمیترین و ضروریترین شکل جا به جایی انسان است و پیادهروی هنوز مهمترین امکان برای مشاهده مکانها، فعالیتها و احساس شور و تحرک زندگی و کشف ارزشها و جاذبههای نهفته در محیط است.
پیادهروی دارای اهمیت اساسی در ادراک هویت فضایی، احساس تعلق به محیط و دریافت کیفیتهای محیطی است.
مسیر پیاده یا پیادهراهها جزئی از فضاهای شهری هستند که به دنبال تردد بیش از حد سواره و کاهش ایمنی تردد پیاده در شهرها، پس از سالها دوباره ایجاد شدهاند. این مسیرها که میتوان گفت به دنبال نیاز به پیادهروی شهروندان به وجود آمدهاند یکی از عناصر اصلی فضاهای شهری محسوب میشوند؛ آن جایی که امکان مراوده بین انسانها، تفریح، پیادهروی،گذران اوقات فراغت، بازی، خرید، تجمع و تظاهرات، دیدار، نشستن، نگاه کردن، دسترسی، تردد، تبلیغات، اطلاع رسانی و غیره را برای همگان فراهم میآورد.
با افزایش اولویت دهی به اتومبیلها در شهرهای امروز تقریباً همه چیز از کمیتها تا کیفیتها، برای سرعت اتومبیل و درک سوارهها ساخته و طراحی میشود و شهروند پیاده به عنوان عضو اصلی سازنده شهر و نیازهای او به کلی به فراموشی سپرده شده است. از جمله این مسائل فراموش شده، توجه به منظر شهری در مسیرهای مخصوص پیاده است.
منظر شهری محیطی است محسوس و موثر بر رفتار فرد و نتایج آن. میزان موثر بودن محیط بر فرد بستگی به میزان ادراک فرد دارد که خود وابسته به آمادگی ناظر برای ادراک، ظرفیت ادراکی و شرایط محیطی ادراک میباشد.
مطالعه حاضر بر آن است تا پس از تعریف مسیر پیاده و منظر شهر، به صورت توصیفی ـ تحلیلی و از طریق مطالعات اسنادی، با در نظر گرفتن یک مسیر پیاده به عنوان فضای شهری و با برشمردن عناصر منظر شهری و شاخصهایی که سبب ایجاد مطلوبیت در منظر شهری میشوند؛ راهکارهایی جهت مطلوب ساختن منظر شهری مسیرهای پیاده عرضه کند و در این زمینه چارچوب اصلی از نظریات سایمون بل، جهانشاه پاکزاد،گوردون کالن، کوروش گلکار و ... استخراج شده است.
قابل ذکر است که به دلیل کمبود مجال تحقیق در این مطالعه، تنها به عوامل کالبدی مؤثر بر منظر شهری مسیر پیاده پرداخته شده، اما باید توجه داشت که سایر عوامل نیز به نوبه خود نقش مهمی در ایجاد مطلوبیت منظر دارند.https://www.armanshahrjournal.com/article_32603_6d41c1959b13525f3002d62bf940bd0e.pdfدکتر مصطفی بهزادفرمعماری و شهرسازی آرمان شهر2008-50792320100301Architecture and the Cinema the Identity Establishing Complementary Elements of Space and Placeمعماری و سینما عناصر مکمل و هویت بخش فضا و مکان11312032604FAJournal Article20091020Architecture and the cinema are series of arts and techniques combined by talented
architects and filmmakers. Sharing common elements (including the scene, the
atmosphere, light and view), they both deal with the creation of sense of life and adhere
to common principles as well. Regarding that the scene, color, light and contrast provide
spectators with different impressions; architecture is considered as a key element to set
up balance and harmony in graphic composition of the shots. Visual spaces are
substantial means to reflect the main idea in a film. The visual components of a building
such as color, surface, line, point and etc, serve as the graphic elements of the
background and thus present the directors theme and contribute to the creation of sense
of place and identity. Urban spaces and architecture could represent the historical period
as well as cultural and historical situation in a film. In this article we set out to discuss
the mutual relation of architecture and cinema as a complementary couple and study
their collaborative roles in establishing the identity of urban spaces and places. معماری و سینما مجموعهای از هنر و فنونی هستند که به کمک دستان توانای معمار و فیلمساز درهم آمیختهاند. معماری و سینما هر دو به ایجاد فضا و روح زندگی میپردازند و در فرآیند ادراک فضا، هر دو هنر به اصول مشترکی پایبندند. جهان معماری و دنیای سینما از عناصر بنیادی مشترکی همچون صحنه، فضا، نور، حرکت و دید برخوردارند. هنر معماری در سینما به عنوان عامل اصلی ایجاد تعادل و هماهنگی در شکل تصاویر و ترکیب صحنه مطرح میشود. خاصیت مکانی یا زمانی فضا، رنگ، نور، سایه روشن تاثیر متفاوتی بر بیننده میگذارد. همچنین فضاهای بصری مهمترین عامل بیان در فیلم هستند. عوامل بصری موجود در بافت یک بنای معماری مانند: «رنگ، سطح، خط، نقطه و ...» نیز میتواند عوامل بصری برای پس زمینه تصاویر یک فیلم باشند و معانی مورد نظر کارگردان را تقویت کند و فیلمسازان با بهرهگیری از معماری از طریق معنا و فضاسازی بصری به شخصیتپردازی، ایجاد هویت و خلق مکان بپردازند. در این میان فضاهای شهری و بناهای معماری به عنوان مکان یک رویداد فیلم از اهمیت زیادی برخوردارند و معرف موقعیت زمانی، فرهنگی، تاریخی، اجتماعی و ... در فیلم هستند. به طوری که توجه به مقوله شهر در سینما به صورت جدی و آگاهانه، ایده جدیدی است که میتواند مورد توجه کارگردانان و فیلمسازان قرار گیرد. فضاهای شهری ما در سینمای ایران باید دارای شخصیت گردیده و به عبارتی منعکس کننده هویت ایرانی باشند. در این مقاله بر آنیم به ارتباط متقابل معماری و سینما به عنوان دو عنصر مکمل و نقش آنها درهویت بخشی به مکانها و فضاهای شهری، پرداخته و همگامی این دو هنر و فن را مورد بحث و بررسی قرار دهیم.https://www.armanshahrjournal.com/article_32604_3d6cf76fc47aea4c705e88c82a5dd1c7.pdfدکتر مصطفی بهزادفرمعماری و شهرسازی آرمان شهر2008-50792320100301The Study of Sustainable Architecture in Desert Citiesمعماری پایدار در شهرهای کویری ایران12112832605FAJournal Article20090510Miss attention to Sustainability basic of Iranian traditional architecture and various
effective impacts on it, has caused a declined and unsustainable body of urban fabric be
remained. Undoubted technological advances are necessities which are not deniable, but
this factor shouldn’t endanger our values in environmental sustainability Context – Base
on these forgotten strategies in sustainable residential environment should be recognized
and by upgrading them and considering present technologies, they can be used in
sustainable building design.
Up to now, architects have parallels to other scientist been trying to find new strategies
for providing a sustainable life for human beings. It is obvious that life, work,
recreation, rest and … all are activities which have been handled by architect in
designing spaces. Because the direct impact of building strength and weaknesses on
earth system, there has been a massive duty on architecture's shoulder.
Applying sustainability concept in architecture has opened new debate named,
Sustainable Architecture, Ecological Architecture, Green Architecture and
Environmental Architecture, which all have got the same meaning and refer to
architecture compatible to environment.
By concluding mentioned ideas it can be declared that sustainable design is one of the
most important contemporary streams which can be taken into account as a logical
response and reflex to industrial age problems. Sustainable architecture such as other
architectural issues has got its own specific principles, which can be defined in 3 stages:
1- Saving recourses.
2- Design as a tool to get back to life cycle.
3- Design for human.
Which all the above have got their strategies.
Studying desert cities of Iran, such as Yazd, Kerman and Kashan shows that physical
characteristic of historical and traditional part of cities is adoptable to recent scientific
findings. Besides, mentioned environmental coordination, is a product of a long process
of trial and errors which have been done during the time in designing and building the
urban fabric.
Considering that the Iranian traditional architecture. In desert areas has got a strong
background, full of various aspect of sustainability, studying these characteristic can be
taken in to account in planning and designing nowadays. Therefore, in this article, by
studying traditional architecture from sustainability point of view and by considering
positive and adoptable aspects of present life style and by applying new technologies in
designing residential environmental, an opportunity is provided to keep on design more
sustainable.عدم توجه به بنیادهای پایداری معماری سنتی ایران و عوامل گوناگون موثر بر آن، پیکری فرسوده و ناپایدار از بافت شهری به جای گزارده است. بدون شک پیشرفت تکنولوژی ضرورتی است که از آن نمیتوان چشم پوشید، ولی این عامل نباید ارزشهای ما را خصوصاً در زمینه پایداری محیط زیست دستخوش مخاطره نماید. در همین راستا میبایست راهکارهای فراموش شده در طراحی محیط مسکونی پایدار شناسایی شده و با به روز نمودن آنها با توجه به تکنولوژیهای موجود، از آنها در طراحی ساختمانهایی پایدار استفاده نمود.
در این جهان، معماران نیز همسو با سایر دانشمندان در پی یافتن راهکارهایی جدید برای تأمین زندگی مطلوب انسان بودهاند. بدیهی است که زندگی، کار، تفریح، استراحت و ... همه و همه فعالیتهایی میباشند که در فضاهای طراحی شده توسط معماران صورت پذیرفته و از آنجا که نقاط ضعف و قوت یک ساختمان بر زیست بوم جهان تأثیر مستقیم خواهد داشت، وظیفهای بس حساس در این خصوص بر عهده معماران میباشد.
کاربرد مفاهیم پایداری در معماری، مبحثی تازه را به نام معماری پایدار، معماری اکولوژیکی، معماری سبز و معماری زیست محیطی باز کرده است که همگی اینها دارای مفهوم یکسانی هستند و بر معماری سازگار با محیط زیست دلالت دارند.
با جمعبندی نظرات و ایدههای تمام نظریه پردازان فوق میتوان گفت معماری پایدار که در واقع زیرمجموعه طراحی پایدار است؛ یکی از جریانهای مهم معاصر است که عکسالعملی منطقی در برابر مسایل و مشکلات عصر صنعت به شمار میرود. معماری پایدار مانند سایر مقولات معماری، دارای اصول و قواعد خاص خود است و به طور کلی این سه مرحله را در برمیگیرد:
1ـ صرفه جویی در منابع 2ـ طراحی برای بازگشت به چرخه زندگی 3ـ طراحی برای انسان، که هرکدام آنها استراتژیهای ویژه خود را دارند.
بررسی شهرهای کویری ایران همچون یزد، کرمان و کاشان نشان میدهد که ویژگیهای کالبدی بخشهای تاریخی و سنتی شهرهای مزبور به میزان قابل توجهی با یافتههای علمی جدید تطابق دارد. همچنین به نظر میرسد که هماهنگی محیطی مزبور، محصول فرایندی طولانی از آزمون و خطاهای مکرر بوده که در طی تاریخ و در جریان طراحی و ساخت بناها و بافتهای شهری به وقوع پیوسته است.
با توجه به اینکه معماری سنتی ایران در مناطق کویری دارای پشتوانهای قوی و پر بار از جنبههای گوناگون پایداری است؛ بررسی این ویژگیها میتواند در خدمت برنامهریزی، طراحی و مردمینمودن محیط زندگی امروز قرار گیرد. بنابراین در این مقاله سعی می شود با مطالعه در مورد ویژگیهای معماری سنتی از نظر پایداری و با توجه به نکات مثبت و قابل تطبیق شیوهی زندگی امروزی و با بهرهگیری از مزایای تکنولوژی در طراحی محیط مسکونی، فرصتی فراهم شود که در ادامهی روند مذکور و در تطبیق و ترکیب آن با شرایط زمانی حال در راستای توسعه پایدار گامهای بیشتری برداشته شود.https://www.armanshahrjournal.com/article_32605_301ad17b296191adb9419e5da10d9600.pdfدکتر مصطفی بهزادفرمعماری و شهرسازی آرمان شهر2008-50792320100301A Comparative Study of Hasan Esmaeilzade Paintings with Ashura Subject with Maqtal Rozat-Al-Shohada Contextمطالعه ی تطبیقی نقاشی های عاشورایی حسن اسماعیل زاده با متن مقتل روضه الشهدا12913932606FAJournal Article20091024This article is a comparative study about the relationship between content of "Rozat-
Al-Shohada" and depicted stories of "Qahve-Khaneh" paintings of Ashura.
In Qahve-Khaneh paintings, so many stories are observable just on one painting canvas,
when there is not exact information about origins of many of them. It seems that
possibility of sources of these stories is something ranked between historic events,
elegies and lamentations, sermons, taziahs and superstitions.
It is presumable that one of the most important sources of these depicted stories are
"Maqtals"-historic books about how on "Ashura" day "Imam Husain" and his loyal
friends martyred in "Karbala"- and one of the most famous and popular maqtals
between people is Rozat-Al-Shohada written by "Molla Husain Kashefi".
Having wealthy literary prose and combining incidents with some details more than
historic stories caused prevalence of Rozat-Al-Shohada in the latest ten century- anno
hegirae- and after it as this book affected sermon rites and Taziahs and religious
paintings after it; whereas, it s historic credit is criticized by most of the researchers.
This article studies some of paintings drawn by "Hasan Ismaelzadeh" - one of the most
famous painters of Qahve-Khane painting style- which declare Ashura incident as case
study according to content of rozat-Al-Shohada to clarify how much these stories are
affected by the book .In the next step how much rozat-Al-Shohada s stories are right
historically is probed." hemaseye Hosayni" and "Lolo va Marjan" are two books
written by "Morteza Motahari" and "Mohades Noori" about falsifications and
permutations of Ashura incident and "Nafas-Al-Mahmoom" and "Lohoof" written by
"Abbas Qomi" and "Ibn Tavoos" are two maghtals described this epoch mostly right
historically, according to most researcher s idea, are the books that are used to distinct
real historic stories from the others
<span style="font-family: TimesNewRomanPSMT; font-size: large;"><span style="font-family: TimesNewRomanPSMT; font-size: large;">.</span></span>
This article clarifies although Qahvekhaneh painters were strongly affected by Rozat-
Al-Shohada , the influence of the other Maqtals and also stories and legends about
Karbala incident which are popular between people are not ignorable. Painters often
preferred stories that impressed themselves and their addresses emotionally no matter
how much historically they are right.این مقاله به بررسی تاریخی روایات ترسیم شده در نقاشیهای قهوهخانهای با موضوع عاشورا میپردازد و طی یک مطالعهی تطبیقی، آنها را با مقتل روضه الشهدا مقایسه میکند.
در نقاشیهای قهوه خانهای، شاهد تجمع تعداد زیادی از روایات در یک اثر هستیم؛ که در مورد منشاء و چگونگی پیدایش آنها اطلاع دقیقی در دست نیست و به نظر میرسد که سرمنشاء بسیاری از آنها را میتوان در حوادث تاریخی، مرثیهها و سوگواریها، مجالس وعظ، تعزیهها و خرافات یافت.
از مهمترین منابعی که احتمال میرود در ترسیم روایات این نقاشیها مؤثر بوده باشد مقاتل (کتابهای تاریخی که به شرح چگونگی حادثهی کربلا میپردازند) هستند و از جملهی پرآوازهترین این مقاتل بین مردم، مقتل «روضه الشهدا» اثر «ملاحسین کاشفی» است. نثر بسیار جذاب و آمیخته بودن حوادث با جزئیاتی بیش از یک کتاب تاریخی، باعث رواج و انتشار گستردهی این کتاب در اواخر قرن دهم ( هـ.ق) و پس از آن شد؛ به نحوی که تأثیر بسیار وسیعی روی مراسم وعظ و روضه خوانی و سپس تعزیهها و نقاشیهای مذهبی داشته است و این همه در حالی است که بسیاری از پژوهشگران به صحت و سقم تاریخی روایات آورده شده در این کتاب، انتقادات شدیدی وارد ساخته، بسیاری از آنها را در زمرهی تحریفات تاریخی شمردهاند.
در این مقاله، تعدادی از نقاشیهای «حسن اسماعیل زاده» یکی از مشهورترین نقاشان مکتب قهوه خانه، به عنوان نمونه انتخاب شده و با متن کتاب روضه الشهدا تطبیق داده شده است؛ تا بدین ترتیب میزان وامگیری نقاشیها از این مقتل مشخص شود. در مرحلهی بعدی، میزان صحت و سقم تاریخی این روایت بررسی شده و برای این منظور از چند کتاب که به بررسی انحرافات تاریخی، در حادثهی عاشورا پرداختهاند و همین طور دو مقتل معتبر، استفاده شده است.
در نتیجهی این تحقیق، روشن میشود که اگرچه میزان تاثیرپذیری این آثار از روضه الشهدا بالا است؛ اما نقاش از سایر مقاتل و همین طور داستانهایی که بین مردم رواج داشته نیز بهرهی زیادی برده است. اصالت تاریخی روایات چندان برایش اهمیت نداشته و بیشتر سعی کرده وقایعی را به تصویر بکشد که از لحاظ عاطفی بر روی خودش و مخاطبش تاثیرگذاری بیشتری داشته است.https://www.armanshahrjournal.com/article_32606_42b0f1be50bd1988dbf637f973c24f48.pdfدکتر مصطفی بهزادفرمعماری و شهرسازی آرمان شهر2008-50792320100301PPSمعرفی سایت "PPS"14014032609FAJournal Article20090906مرکز "طرحریزی برای فضاهای همگانی" (pps[1]) یک سازمان غیرانتفاعی است که هدف اصلی آن کمک به مردم و حمایت از فضاهای همگانی است که موجب ارتقای سطح کیفی جوامع میشود. این سازمان در سال 1975 پایهگذاری شده و امروزه تبدیل به یک مرکز بینالمللی شناخته شده، در ارتباط با بهترین تجربیات، اطلاعات و منابع در مورد "مکانسازی"<sup>2</sup> شده است.
این سازمان معتقد است که با استفاده از کادر علمی و سایر همکارانش میتواند برنامهای تنظیم کند که موجب ارتقای کیفی انواع فضاهای همگانی مانند پارکها، پایانهها، مراکز مدنی، بازارها، مراکز شهری، کمپها، میادین، کنارههای ساحلی و ... گردد.
به طور کلی رویکرد اصلی این سازمان این است که فضاهای همگانی سرزنده و مردممداری ایجاد کند تا مردم به راحتی در آنها به تعاملات اجتماعی بپردازند و پیش از آنکه هر طرحی برای کالبد فضا داده شود، ترتیبی اتخاذ شود که زمینههای حضور مردم فراهم شود. این سازمان به دنبال طراحی پروژههایی است که طرح آن منعکس کننده و پاسخگوی نیازها و خواستهای جوامع محلی باشد.
در سایت این نهاد میتوان با پروژههای طراحی شده توسط این مرکز آشنا شد. از طرفی این مرکز پذیرای افرادی است که تمایل به همکاری با آن را دارند.
چشمانداز این سازمان این است که به عنوان قطب مرکزی "جنبش جهانی مکانسازی" ایدههای مردم، محققان و کسانی که مشتاق سرزنده نمودن فضاهای همگانی هستند را محقق سازد.
از نظر این ارگان کسانی که در امر مکانسازی اشتغال دارند باید با روششناسی منحصر به فرد PPS آشنا باشند. بر این اساس مجموعهای از تجربیات خود را از طریق سایت در اختیار کاربران قرار دادهاند و افراد با عضویت در این گروه امکان استفاده از همهی آنها را خواهند داشت.
مراجعه به این سایت و بازدید از پروژههای این گروه به همهی طراحان شهری توصیه میشود.مرکز "طرحریزی برای فضاهای همگانی" (pps[1]) یک سازمان غیرانتفاعی است که هدف اصلی آن کمک به مردم و حمایت از فضاهای همگانی است که موجب ارتقای سطح کیفی جوامع میشود. این سازمان در سال 1975 پایهگذاری شده و امروزه تبدیل به یک مرکز بینالمللی شناخته شده، در ارتباط با بهترین تجربیات، اطلاعات و منابع در مورد "مکانسازی"<sup>2</sup> شده است.
این سازمان معتقد است که با استفاده از کادر علمی و سایر همکارانش میتواند برنامهای تنظیم کند که موجب ارتقای کیفی انواع فضاهای همگانی مانند پارکها، پایانهها، مراکز مدنی، بازارها، مراکز شهری، کمپها، میادین، کنارههای ساحلی و ... گردد.
به طور کلی رویکرد اصلی این سازمان این است که فضاهای همگانی سرزنده و مردممداری ایجاد کند تا مردم به راحتی در آنها به تعاملات اجتماعی بپردازند و پیش از آنکه هر طرحی برای کالبد فضا داده شود، ترتیبی اتخاذ شود که زمینههای حضور مردم فراهم شود. این سازمان به دنبال طراحی پروژههایی است که طرح آن منعکس کننده و پاسخگوی نیازها و خواستهای جوامع محلی باشد.
در سایت این نهاد میتوان با پروژههای طراحی شده توسط این مرکز آشنا شد. از طرفی این مرکز پذیرای افرادی است که تمایل به همکاری با آن را دارند.
چشمانداز این سازمان این است که به عنوان قطب مرکزی "جنبش جهانی مکانسازی" ایدههای مردم، محققان و کسانی که مشتاق سرزنده نمودن فضاهای همگانی هستند را محقق سازد.
از نظر این ارگان کسانی که در امر مکانسازی اشتغال دارند باید با روششناسی منحصر به فرد PPS آشنا باشند. بر این اساس مجموعهای از تجربیات خود را از طریق سایت در اختیار کاربران قرار دادهاند و افراد با عضویت در این گروه امکان استفاده از همهی آنها را خواهند داشت.
مراجعه به این سایت و بازدید از پروژههای این گروه به همهی طراحان شهری توصیه میشود.
<br clear="all" />
https://www.armanshahrjournal.com/article_32609_1624ad8b2e619363f94d96e334539d3b.pdf